ANNONS

E-handlarnas dyra miss under Black Friday – "stängde butiken i förtid"

Karl Lindberg, Google Ads-expert
Data avslöjar fredagens felbedömning.

Analys av fredagens handel visar på en tydlig obalans mellan annonsbudgetar och kundernas köpbeteende. Många e-handlare betalade dyrt för morgontrafiken men saknade budget när konverteringarna peakade under kvällen.

ANNONS

När dammet har lagt sig efter Black Friday 2025 framträder ett tydligt mönster i den data som byrån Adrelevance har sammanställt från sina e-handelskunder. Siffrorna visar en avvikelse mellan när klickpriserna var som högst och när den faktiska handeln ägde rum.

Enligt statistiken, som baseras på aggregerad data från Google Ads, nådde klickpriserna (CPC) sina högsta nivåer tidigt på morgonen, mellan klockan 05:00 och 09:00. Därefter sjönk priserna successivt under resten av dygnet.

Konverteringsvolymen visade dock en omvänd kurva. Försäljningen var som högst under kvällen, med en tydlig topp mellan klockan 17:00 och 22:00.

Förbrukade budgeten för tidigt

Analysen pekar på att många e-handlare gick ut aggressivt i budgivningen under morgontimmarna. Detta resulterade i höga kostnader tidigt på dagen, vilket innebar att många aktörers dagsbudgetar var förbrukade eller kraftigt begränsade när den största köpvågen väl anlände på kvällen.

Karl Lindberg från Adrelevance menar att detta belyser vikten av aktiv budgetfördelning.

Det är intressant att analysera Google-datan från Black Friday och se hur dyra klickpriserna var initialt men att de sen sjönk lagom till försäljningspeaken, som var på kvällen, säger Karl Lindberg och utvecklar:

Vi brukar jämföra det med att stänga sin fysiska butik i förtid i ett shoppingcentrum samtidigt som en mycket stor volym köpsugna personer passerar utanför.

Lägre kostnad under peaken

För de e-handlare som sparade resurser till kvällen fanns möjligheten att driva in hög försäljningsvolym till lägre klickkostnader än under morgonen.

Utöver fredagens specifika rörelser visar datan även att söndagen, "Black Sunday", var en stark försäljningsdag, vilket följer trenden från föregående år. Detta sker mot bakgrund av en novembermånad där även fenomen som "Fake Friday" och löningstisdagen visat på förändrade konsumtionsmönster.

LÄS ÄVEN: Kundernas förvirring blir guldgruva – "Fake Friday" växer starkt

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se