E-handlarnas kamp till sjöss – uppstickaren kastar ankar

Konkurrensen ökar.

Stockholms skärgård har blivit nästa utpost som dagligvarubolagen på nätet kämpar om. Mathem, som var tidigt på båten, har ökat sina leveranser ut till öarna med 15 procent i år. Nu får man dessutom sällskap av Picsmart, berättar Di Digital.

Vi på Picsmart får löpande förfrågningar från kunder som bor i Stockholms skärgård. Samtidigt ser vi ett ökat tryck i efterfrågan från boende i skärgården om leverans ut till öarna, berättar Ludwig Dinsmore, operativt ansvarig på Picsmart, för tidningen.

Annons

Efterfrågan på hemkörd mat har ökat i Stockholms skärgård då många semestrat hemma även i år.

För oss på Mathem är det ett tydligt tecken på att många uppskattar bekvämligheten i att få sin mat hemlevererad, i detta fall till bryggan, och på så sätt få semestertid över till annat, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem.

Picsmart finns än så länge endast i åtta Stockholmsområden och har en annorlunda affärsmodell jämfört med konkurrenterna. De använder sig nämligen av "personal shoppers" som handlar i konsumentens lokala butik och sedan kör hem beställningen direkt till dörren.

Nu ska man alltså skala upp och även ta sig an skärgårdsöarna. Och man gör det utan en egen flotta, åtminstone inledningsvis.

Vi kommer även börja med våra första leveranser hela vägen ut till Vaxholm genom att använda Waxholmsbåtarnas befintliga godslinjer. Vår plan är att leverera till samtliga öar som Waxholmsbåtarna trafikerar inom kort. Detta samarbete går hand i hand med vår hållbarhetsstrategi där vi använder befintlig infrastruktur och därmed minimerar miljöpåverkan från transporter, säger Ludwig Dinsmore.

Annons