Vi har tidigare rapporterat hur både den amerikanska och den svenska e-handeln visat på fina siffror nu innan jul. Posten och Telia har även de rapporterat en stark ökning av svenska paket, både fysiska och elektroniska.
Nu har analysföretaget comScore som följer den amerikanska e-handeln summerat julhandeln mellan den 1 november och den 26 december. De har haft en prognos som visat på en 15-procentig ökning ifrån föregående år, då julhandeln på nätet omsatte 30 miljarder dollar.
E-julen växer med 15 procent
Denna prognos visar sig stämma, nästan exakt, då det under julhandeln i år såldes för 35,27 miljarder dollar, 244 miljarder kronor i dagens kurs. E-julhandelns tillväxt, i USA, mellan 2009 och 2010 var "endast" 12 procent. Det går alltså fort fram för e-julen i USA som nu växt till sig med 15 procent. För de som följer våra nyheter visade det sig att Cyber Monday inte överträffades av någon annan miljarddag, utan fortsätter vara den tyngsta shoppingdagen för e-handlarna i USA.
Posten, tillsammans med Svensk Distanshandel och HUI, släppte för några veckor sedan sin e-barometer. Denna gav en prognos för vår e-julhandeln på 5,4 miljarder kronor och detta skulle då mostsvara en ökning på 10 procent mot 2010. Det ska bli intressant att se finansiella analyser av vår svenska e-jul, förhoppningsvis har vi spräckt prognoserna.
Källa: internetretailer
Relaterade nyheter:
Fler miljarddagar för E-handeln i USA
Amerikanerna sviker inte Cyber Monday, handlar för över en miljard