Skillnaden i pris på pocketböcker och e-böcker är för stor tycker nätbokhandeln Dito. Därför lanserar man kategorin e-pocket för att skapa ytterligare ett incitament för bokförlagen att prioritera och koordinera prissänkningarna för det digitala sortimentet.
För konsumenten innebär det att priserna på e-bokmarknaden blir mer jämförbara med den fysiska marknaden. Från och med juni lyfts 16 av de mest aktuella e-pocketsläppen för perioden, och därefter blir det ett nytt släpp varje månad. Efter sommaren får kategorin även sin egen topplista.
– Det har varit lite kaos i prissättningen från förlagen och vi har inte alltid fått information om när priser har justerats. Med e-pocketkategorin vill vi skapa lite ordning och erbjuda förlagen extra exponering i samband med prissänkningar på attraktiva titlar, säger Mattias Castenfors, kategoriansvarig dito.se
Ska kosta max 59 kronor
Marknaden för e-böcker är än så länge väldigt liten i Sverige men intresset ökar och det pratas om att 2013 kan vara året då försäljningen tar fart. Men då räcker det inte bara att tekniken finns, priserna måste också ligga på en sådan nivå att det är intressant för konsumenten.
För om kunden kan få tag i en fysisk kopia till ett betydligt lägre pris blir det svårt att motivera ett digitalt köp. Däremot så har vi sett hur stort intresset var för e-böcker var när Dito drog igång sin bokrea tidigare i år. Så en satsning på e-pocket är nog ett steg i rätt riktning.
– För våra kunder blir det nu lättare att hitta på sajten och känna sig trygg i att allt som kommer ut på pocket också finns till hyggliga priser digitalt. En e-pocket får maximalt kosta 59 kronor, säger Marcos Widung, utvecklingsansvarig dito.se
Källa: Press