eBay lockar stora säljare på bekostnad av små

Över hela Europa arbetar eBay just nu med att locka stora återförsäljare, varumärken och tillverkare till sin marknadsplats. Man jobbar också på att tvätta bort sin tidigare image som loppmarknad, något som sker på bekostnad av sajtens lojala bas av små säljare.

Från London till Milano och Berlin till Paris jobbar eBay nu för fullt med att locka till sig varumärken, stora återförsäljare och tillverkare.

Man är också i full fart med att anställa säljare och ansvariga för affärsutveckling vars uppgift kommer att vara att hjälpa och stödja nya stora kunder. Bland annat genom att identifiera tillväxtmöjligheter för stora konton och förse dem med marknadsföring och operativt stöd.

Annons

Den nya säljorganisationen som går under namnet, EU Merchant Development Organisation, är ett tecken på hur saker och ting har förändrats under ledning av företagets nya vd, John Donahoe. Han har medvetet arbetat med att omvandla eBay från en marknadsplats för konsument-till-konsument, till en plattform för företag-till-konsument.

– Detaljhandelslandskapet förändras i snabb takt. Gränserna mellan online och offline har aldrig varit mer sammanflätade. Vi på eBay har sett förändringen på nära håll, från vår evolution som en auktionssajt till där vi är i dag där fasta priser och ”Buy It Now-produkter” står för 65 procent av vår totala försäljning. Något som gjort att vi tidigt blivit en global ledare inom mobil handel, säger Donahoe.

Sluter särskilda avtal

I dag gör eBay ingen hemlighet av att man sluter särskilda avtal med stora återförsäljare och varumärken. Men åren efter att Donahoe tillträdde som vd var ett smärtsamt uppvaknande för eBays lojala bas av små säljare som inte fick ta del av eBays ambitioner.

De hade blivit lovade av eBays grundare, Pierre Omidyar och företagets tidigare vd Meg Whitman, att eBay alltid skulle vara en rättvis spelplan för säljare av alla storlekar. Och att stora återförsäljare aldrig skulle få särskild behandling.

– Avgörande för vår framgång är att vi byggt relationer med ledande detaljhandlare, något som bidragit till att vi har den position vi har idag med ett oöverträffat utbud. I processen har vi blivit en betrodd rådgivare som kan ge handlarna en tjänst som utgör en grundläggande del av deras globala multikanalserbjudande, säger Donahoe.

Den här förändringen var varken eBay eller Donahoe öppen med när han tillträdde som vd. Men planen var tidigt att locka till sig stora återförsäljare, varumärken och tillverkare. Och att tvätta bort sin tidigare image som en loppmarknad.

– Vi är inte nöjda här. Vår ambition är att vara den strategiska samarbetspartnern för alla ledande återförsäljare, varumärken och tillverkare över hela världen. Vi vill flytta vår relation från lagret till styrelserummet och befästa vårt anseende som ett företag som verkligen håller på att omdefiniera handeln, säger Donahoe.

 
Källa: eCommerceBytes

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!