Ebays digitala skyltfönster nu även i San Francisco

Ebay fortsätter sin satsning på digitala skyltfönster, eller ”shoppable windows”. Nu kan även besökare till gallerian, Westfield Mall i San Francisco, shoppa på stora skärmar. E-handelsjätten säger också att det finns planer på ännu fler av dessa virtuella butiker.

Ebay har öppnat ett antal nya digitala skyltfönster i Westfield Mall i San Francisco. De virtuella butikerna är liknande de som e-handelsjätten lanserade i New York i somras och låter förbipasserande handla direkt på skärmen med hjälp av touch-teknik.

De som använder skärmarna kan välja mellan ett hundratal olika produkter från bland annat Sony, TOMS Shoes eller modedesignern Rebecca Minkoff. Om kunden hittar något av intresse slutförs köpet sedan på mobiltelefonen, antingen via Paypal eller med betalkort.

Annons
Annons

Kunden kan sedan välja om de vill få sin beställning hemskickad eller själva hämta upp den i någon av de butiker som finns i gallerian.

Inget pilotprojekt

Ebays digitala skyltfönster kommer att finnas på plats fram till den 20 januari och företagets vd, John Donahoe, har tidigare sagt att Ebay vill komma närmare där detaljhandlare gör merparten av sina affärer. Det vill säga offline och i butikerna.

Något man hoppas göra med dessa digitala skyltfönster och man får samtidigt en chans att samla in data och kolla lite extra på kunders shoppingbeeende i den riktiga världen. Deltagande butiker får på det här viset också tillgång till en massa extra information om sina kunder när de kladdar runt på skärmen.

Ebay ska tydligen ta ut en liten avgift varje gång någon klickar på en produkt, och skulle pekandet leda längre än så får de sen även procent på köpet. Och det här verkar inte bara var en fluga.

Ebay säger nämligen att man redan har planer på ytterligare skyltfönster på andra ställen runt om i landet. Man har även sökt ett antal patent på sin nya teknik.

– Det här är inte ett pilotprojekt från vår sida. Detta är något som vi planerar att skala upp, säger Steve Yankovich, Ebays head of Innovation and New Ventures.

Källor: TechCrunch, SiliconBeat

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!