ANNONS

Ecolivings crowdfunding gör succé - Per Schlingmann en av investerarna

Ecolivings crowdfunding gör succé - Per Schlingmann en av investerarna
Alicja Domelid är en av personerna bakom Ecoliving
Foto: Ecoliving

Bara minuter efter öppnandet har 800 000 kronor redan kommit in.

ANNONS

I slutet av förra veckan kunde vi berätta om foodtechföretaget Ecoliving, som nyligen investerat över sju miljoner i ett nytt e-handelslager.

LÄS ÄVEN: De övergav TPL - byggde nytt lager för sju miljoner

80 procent av pengarna snabbt inne

Nu meddelar företaget att de går live med en crowdfundingrunda, som finns på Foundedbyme. Bara minuter efter öppnandet så har Ecoliving redan fått in 883 000 kronor av den miljon de efterfrågat. Och en av dem som valt att investera är den forna moderatstrategen och PR-proffset Per Schlingman, som även sitter i bolagets styrelse.

- Jag ägnar mig mycket åt framtidsfrågor och det är tydligt att det just nu sker en ansvarsförskjutning, från det gemensamma till det individuella. Nu är det den enskilda individen som har ansvar för sin hälsa, så den här marknaden kommer att växa, säger Per Schlingmann i ett pressmeddelande.

Kan ta in tre miljoner

Ecoliving har utformat rundan så att de kan ta in upp till tre miljoner och den minsta investeringssumman är satt till 2271 kronor, medan det mesta man kan lägga i bolaget är drygt 1,5 miljoner.

- Vi öppnar nu upp för en kapitalrunda för att finansiera vår kommersialisering av vår produktuveckling. Vi har tänkt annorlunda från första dagen. Istället för att stirra oss blinda på problem, fokuserar vi på problemlösning och då skapas affärsmöjligheter. Vi ska bidra till att lösa utmaningen med framtidens protein och då passar crowdfunding, som är ett demokratiskt verktyg, oss utmärkt. Vi ser den stora foodtechvågen i USA inom nya växtbaserade protein, som exempelvis Impossible Foods, och vi ska sätta Sverige på den globala kartan, säger Ronald Domelid, e-handelschef och medgrundare till Ecoliving.

Rundan är dock inte den första i företagets historia. Redan 2016 tog företaget in 1,7 miljoner kronor, för vilka de kunde börja produktutveckla några av de produkter som de idag säljer i sin e-handel. Detta är något man nu tänker fortsätta med och ett mål är att lansera den så kallade "The Quinoburger", alltså en hamburgare med quinoa som huvudingrediens istället för kött.

Michell Grönlund