Ecster motorn i Gekås ”halvvägs e-handel”

En e-handelskassa med en skillnad – du måste vara i Ullared för att kunna handla. Så har Gekås mött kundernas efterfrågan på nya produktsegment. –Man kan kalla det "halvvägs e-handel", säger Gekås vd Boris Lennerhov.

Varuhuset Gekås i Ullared har länge haft principen att allt du handlar där ska kunna få plats i en bil. Samtidigt såg Gekås en efterfrågan på utemöbler inför årets säsong, varor som kan vara svåra att få in i bilen redan innan den fyllts med fynd.

Svaret blev en unik e-handelshybrid som utvecklats i samarbete med Ecster. I ett nybyggt showroom på över 3 000 kvadratmeter har kunderna kunnat gå runt och klämma och känna på loungeset, matgrupper, dynor, parasoll och mycket mer.

När kunden valt vilka möbler de vill köpa sker utcheckningen via en pekskärm, där kunden utöver de vanliga betalsätten också kan välja att få en betallänk i mobilen. Varorna levereras sedan hem till dörren inom 5–10 arbetsdagar.



Varuhuset som destination är tätt knutet till köpupplevelsen och därför var någon regelrätt e-handel inte aktuell.

Man kan kalla det "halvvägs e-handel". Du måste faktiskt komma till Ullared för att handla möblerna på nätet, säger Boris Lennerhov, vd för Gekås i Ullared.

Ecster har sedan många år ett samarbete med Gekås kring lojalitetsprogrammet Shoppingkortet. Satsningen på utemöbler är första gången man även samarbetar kring kassalösningar.

 I grunden är det vår checkout Ecster Pay 2.0 som vi har integrerat i kundens kassalösning. Att ha en checkout som enkelt smälter in och kan anpassas till kundernas unika behov är något vi lägger stor vikt vid, även om det såklart inte hör till vanligheterna med en e-handelskassa som bara fungerar i Ullared, säger Johan Regin, Senior In Store Success Manager på Ecster.

Enligt Boris Lennerhov har satsningen på en fysisk e-handelskassa varit lyckad och kunderna har blivit positivt överraskade, både av den mängd utemöbler som funnits att välja på och hur smidigt det varit att beställa, betala och få varorna levererade.

 Jag kan tänka mig att vi expanderar till nya produktområden i framtiden, men vad det blir vill jag inte berätta.