Efter 100-miljonertillskottet – nu ska de ut i Europa: ”30 språk”

“Nederländerna och Storbritannien”.

I morse fick vi en glad nyhet i ett annars lite dystert företagsklimat. E-handelstjänsten Ingrid har nämligen locka till sig 100 miljoner kronor från bland annat Schibsted och Verdane, som nu är största investerare i bolaget. Värderingen sägs landa runt 450 miljoner kronor. Men vad ska man använda pengarna till?

LÄS ÄVEN: Ingrid tar in 100 miljoner kronor: ”Ger oss kraft att fortsätta”

Annons

Vi vände oss till bolagets medgrundare och COO, Anders Ekman, för att få veta mer. Först behövde vi dock reda ut en sak.

Ni började som en fraktväljare om vi inte minns fel men idag har ni en rad tjänster. Hur skulle ni beskriva er själva idag?

Det stämmer, idag kallar vi oss för en leveransplattform. Vi har tjänster som sträcker sig över nästan hela kundvarvet från att få information om leveransen på produktsidan, till kassan, tracking och TA-systemet. En sammanhållen leveransupplevelse för konsumenten helt enkelt, svarar Anders Ekman.

"A/B-testa alla delar"

Nu har leveransplattformen alltså fått in 100 färska miljoner. Pengar som förstås ska gå till expansion, men vi bad Anders Ekman att utveckla det hela lite.

Vi vill hjälpa e-handlare att bli mer lönsamma, vi har utvecklat ett sätt att A/B-testa alla delar av leveransväljaren, och vi ser mycket goda resultat av detta. Så en del av kapitalet kommer att gå till expansion och få fler kunder på plattformen internationellt och i Sverige, och en del kommer att gå till att fortsätta produktutvecklingen inom bland annat tracking och TA-systemet.

Vilka marknader finns ni på idag och vilka nya sneglar ni på nu?

Just nu har vi främst nordiska kunder, men eftersom deras konsumenter bor i hela världen så är våra tjänster översatta till cirka 30 språk. Näst på tur är marknader i Europa där konsumenterna har höga förväntningar på en bra leveransupplevelse, exempelvis Nederländerna och Storbritannien.

Vi frågade även Anders Ekman om de har några nya spännande tjänster på gång.

Annons

Vi jobbar mycket med produkter för att minska CO2 påverkan som handeln har. Bland annat ett koncept som vi kallar In-Store, som är ett sätt för e-handlare som även har fysiska butiker att utnyttja dessa som lokala distributionshubbar för att ha exempelvis cykeltransporter för Last Mile.

Annons