Efter 400-miljonersrundan: Marknadsplatsen lanserar “Direct Shipping”

En variant av dropshipping?

Nyligen kunde Ehandel berätta hur den globala marknadsplatsen för begagnat mode, Vestiaire Collective, tagit in över 400 miljoner kronor i nytt kapital. Pengarna skulle gå till expansion och nya tekniska lösningar.

LÄS ÄVEN: Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Annons

Nu meddelar Vestiaire Collective att man lanserar något som företaget kallar Direct Shipping.

Lanseringen av Direct Shipping gör det möjligt för konsumenter att välja bort fysisk kvalitetskontroll och autentisering av produkter under utcheckningsprocessen och istället få sina varor skickade till sig direkt från tillförlitliga expert-säljare, skriver e-handlaren i ett pressmeddelande.

Det handlar alltså om leverans direkt ifrån leverantören utan att Vestiaire Collective kontrollerar produkten först. Den nya tjänsten innebär förstås en kostnadsbesparing och kunderna får i sin tur fri frakt om de väljer att skippa det Vestiaire Collective kallar kvalitetskontroll och “en autenticitetsavgift”. Frakten ska i genomsnitt ligga på 10 euro, strax över 100 kronor.

Utöver att spara pengar så ska den nya leveransmetoden förstås också spara på miljön. Vestiaire Collective räknar även med att den genomsnittliga leveranstiden kommer att minska med Direct Shipping. De säljare och varumärken som är med i samarbetet går under den nya satsningen Circularity Collab.

Lanseringen av Direct Shipping och Circularity Collab-partnerskapen markerar en viktig utveckling i Vestiaire Collectives affärsmodell. Båda initiativen hyllar våra säljare och gör cirkulärt mode tillgängligt för en bredare publik, samtidigt som de också låter modemärken erbjuda mervärde för sina kunder. Jag gläder mig åt att kunna utöka det förtroende vi har utvecklat på plattformen till våra uppskattade säljare och fira den nya tjänsten med en exceptionell samling av ledande franska varumärken inom contemporary fashion, säger Max Bittner, vd på Vestiaire Collective.

Den nya tjänsten kommer från och med den 4 september att finnas tillgänglig för alla EU-konsumenter. Tjänsten ska expanderas till fler länder under näst år.

Annons