ANNONS

Efter infekterad strid: De tvingas byta namn på sitt klädmärke

Ayad Al-Saffar, vd
Försökte bestrida.

Varuhuskedjan Åhléns byter ut sitt nylanserade herrklädesmärke Sandö och ersätter det med namnet Norvie. Bakgrunden är en varumärkeskonflikt med det danska modehuset Sand, rapporterar Dagens Industri.

ANNONS

Enligt Di har det danska modeföretaget Sand motsatt sig Åhléns registrering av varumärket Sandö hos Patent- och registreringsverket, med hänvisning till att namnet och produkttyperna var för lika deras egna.

Trots att Åhléns initialt bestred kraven, kunde Sand bevisa sin närvaro på den svenska marknaden – bland annat genom att visa fakturor på inköp som Åhléns själva hade gjort från det danska märket. Processen resulterade i att Åhléns under våren drog tillbaka sin varumärkesansökan.

Efter tillbakadragandet har Åhléns sålt ut lagret av Sandö-produkter via omfattande reor och lanserar nu det nya varumärket Norvie.

I en kommentar till Di uppger Åhléns kommunikationschef att namnbytet sker i samband med en "internationell expansion", utan att nämna tvisten med Sand.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se