Efter influencerupproret – jätten kickar ut retuscheringen

"Går helt emot våra värderingar".

Retuscherade bilder och overkliga kroppsideal har länge varit en het potatis inom skönhetsindustrin. På senare år har flera inflytelserika influencers höjt rösterna i hopp om en ny branschnorm där man ska sluta retuschera bilder som används kommersiellt och på sociala medier.

Influencergrundade varumärken har också tagit ställning i frågan. Therése Lindgren och Nicole Falciani, med sina varumärken Indy Beauty och Ombreos, är två profiler som gått emot standarden med retuscherade bilder.

Annons

Bilderna vi använder på vår hemsida och i sociala medier kommer aldrig att retuscheras, och vi kommer inte att redigera några kroppar, finnar eller kläder, kommenterade Falciani beslutet.

Nicole Falciani var även en av sex svenska influencerprofiler som i höstas gick ut med att de aldrig mer kommer att retuschera sina bilder. De kommer inte heller att ställa upp i reklamkampanjer och samarbeten om bilderna är retuscherade. Nu har influencerupproret fått genomslag i ännu större skala.

Skönhetsjätte sätter stopp

Idag meddelar Kicks, en av Nordens ledande skönhetskedjor, att de slutat retuschera allt egenproducerat bild- och filmmaterial för såväl bolagets reklamkampanjer som content.

Att vi väljer att sluta med retuschering av egenproducerat innehåll går helt i linje med vår varumärkesplattform, More of You, som är ett löfte om att vi ska vara inkluderande och att skönhet är för alla, kommenterar Carola Lundell, cmo på Kicks Group, beslutet och fortsätter:

Att då ta fram bildmaterial som kommunicerar orealistiska skönhetsideal går helt emot vårt varumärkeslöfte och våra värderingar.

Lundell påpekar samtidigt att företaget även kommer att ställa krav på att de influencers som de samarbetar med för bolagets räkning inte retuscherar sitt material. Hon hoppas också att företagets beslut kommer att inspirera andra att följa efter.

Vill se hårdare regler

Att influencers och stora företag tydligt tar ställning i frågan är något många har efterfrågat. Men det finns de som vill se ännu tydligare lagar och regler för svenska företag när det kommer till retuscherade bilder.

2021 införde Norge en lag om att redigerade kommersiella bilder på sociala medier ska markeras på ett tydligt sätt. En lag som infördes i Frankrike redan 2017 och liknande förslag har lagts fram även i Storbritannien och Danmark.

Annons

Liknande förslag har lagts fram i Sverige, men inte röstats igenom. Åsa Eriksson (S) har tidigare sagt att det finns ett behov av liknande regler i Sverige, och tror att det kan vara ett förslag som läggs fram igen.

Diskussionen gällande retuschering av kommersiella bilder på sociala medier har varit igång några år nu och i Sverige har vi sett exempel på hur e-handelsföretag och inflytelserika profiler tagit ställning. I flera länder i Europa har man redan infört ramverk och regler kring detta, om det kommer att hända även i Sverige återstår att se, säger Izabella Borowska, chefredaktör på Influens.se.

Annons