Efter kontroll – Apotea, Zalando och Boozt fick säljförbud

"Fri från parfym" innehöll parfym.

Läkemedelsverket har granskat två slumpmässiga kosmetiskaprodukter från 10 olika e-handelsföretag. Endast ett företag fick betyget "inga brister" efter kontrollen, och åtta företag fick säljförbud. Totalt klarades sig fem av 20 produkter utan några anmärkningar.

Mer konkret hamnade Apotea, Nordicfeel, Bangerhead, Ellos, Nelly, Boozt, Cocopanda, Life, Sephora och Zalando under myndighetens lupp. De produkter som kontrollerades var bland annat smink, ansiktsmasker, hårfärgsprodukter, barn- och babykräm, tandblekningsprodukter samt hudkrämer.

Annons

Det som Läkemedelsverket upptäckte var till exempel märkningar ”utan parfym”, fastän produkten innehöll parfym enligt ingrediensförteckningen. Man hittade även att batchnummer saknades eller att varningstexter för säker användning inte hade översatts till svenska.

Batchnummer är en uppgift som är viktig för att kunna spåra en produkt om en konsument drabbas av en oönskad effekt vid användande, förklarar Läkemedelsverket i ett pressmeddelande.

Exempel på otillåtna marknadsföringspåståenden som upptäcktes var även påståenden som "ej testad på djur” trots att testning av kosmetiskaprodukter på djur förbjöds år 2004 och det sedan år 2013 finns ett fullständigt förbud att sälja kosmetika där slutprodukter eller ingredienser har testats på djur.

Företagen hade även använt uttryck som inte ska användas vid kosmetiska produkter, utan till läkemedel. Samt upplyst att produkter är fria från ämnen, som enligt lag är förbjudna att finnas i kosmetiska produkter.

Tyvärr ser vi att många produkter saknar svensk märkning vilket riskerar att produkter används på ett sätt som inte är säkert, säger säger Magnus Crona, utredare på Läkemedelsverket.

Det är även vanligt med vilseledande marknadsföring i produktmärkning eller på webben i anslutning till försäljning. Ett påstående ska vara tydligt och begripligt och får heller inte vara nedsättande mot konkurrenters produkter eller ingredienser.

Sephora var det företag som fick högsta betyg - två av två produkter hade inga brister. Men två produkter av två kontrollerade fick säljförbud hos Apotea, Cocopanda och Zalando.

Bangerhead, Boozt, Ellos, Life och Nelly fick också underkänt, det vill säga säljförbud, på en av två produkter. Nordicfeel fick en anmärkning på en produkt, men har korrigerat sitt marknadsföringsmisstag.

Annons

Alla aktörer föll på grund av märknings- och/eller marknadsföringsbrister. Men Bangerhead stack ut med en produkt som såldes fritt till konsumenter, trots att denna endast var avsedd för yrkesmässig användning.

Annons