Efter köpet: Lyko lägger vantarna på ett till märke – ”språngbräda”

"Vårt första rena hudvårds-förvärv".

Senast igår så köpte Lyko upp ett skönhetsvarumärke i Rebecca Stella Beauty. Nu meddelar bolaget att det är dags igen. Lyko köper nämligen också Acasia Skincare.

LÄS ÄVEN: Lyko talar ut om riskerna med influencermärken: “Har tecknat ett långsiktigt avtal”

Annons

Acasia Skincare grundades 2017 av hudterapeuten AnnaKarin Wahlberg. Produktserien innehåller tio produkter, där över hälften av produkterna ska ha vunnit priser. Det är alltså ett mycket respekterat varumärke i branschen.

Acasia Skincare är vårt första rena hudvårds-förvärv och kommer utgöra en viktig del i vår portfölj av egna varumärken. AnnaKarin har utvecklat ett fantastiskt fint varumärke där vi ser stora möjligheter att skala upp varumärket via vårt ekosystem, säger Rickard Lyko, vd på Lyko, i ett pressutskick.

"Ett av de mest banbrytande företag"

AnnaKarin Wahlberg har varit hudterapeut i 35 år och utfört över 50 000 behandlingar. Något som alltså legat till grund för Acasia Skincare.

Lyko ser jag som en perfekt köpare av Acasia Skincare då Lyko är ett av de mest banbrytande företag inom branschen, som alltid ligger i framkant. Detta blir en språngbräda för Acasia Skincare både när det gäller att utveckla ett bredare produktsortiment och stora möjligheter att nå konsumenter i Europa, säger AnnaKarin Wahlberg.

Annons