ANNONS

Efter krisen: Koncernen lanserar ny marknadsplats - tar in begagnad lyx

Samir Kamani, vd (Foto: Boohooman/Instagram)
Mitt i omstruktureringen.

I en ny strategisk satsning lanserar BoohooMan nu "Brand Locker", en digital marknadsplats som samlar allt från streetwear och sportkläder till second hand-lyx. Det skriver Internet Retailing.

Initiativet kommer kort efter att moderbolaget genomgått en omfattande omstrukturering med namnbyte och ledningsförändringar för att vända en negativ trend.

LÄS ÄVEN: Ny vd på plats - nu byter modevarumärket namn

ANNONS

Den nya marknadsplatsen, som är integrerad på BoohooMans hemsida, erbjuder redan från start varumärken som Tokyo Laundry, Threadbare och Urban Classics. Målet är att på sikt inkludera över 500 externa varumärken inom kategorier som kläder, skor, accessoarer, kosttillskott och träningsutrustning.

Ett av de mest anmärkningsvärda inslagen är en avdelning för begagnade varor, "pre-loved", där kunder kan hitta autentiserade lyxartiklar. Satsningen är ett sätt att dra nytta av den snabbt växande secondhand-marknaden.

BoohooMans vd, Samir Kamani, beskriver lanseringen som en lösning för att möta "den moderna manliga konsumentens mångsidiga behov".

Vi har skapat ett digitalt omklädningsrum där kunder kan hitta allt från de senaste streetwear-släppen till träningstillskott, från skatemärken till begagnade lyxklockor. Det är en helhetsdestination byggd kring våra kunders olika livsstilar, oavsett om de är på väg till gymmet, ut på stan eller till klubben, säger Samir Kamani.

Lanseringen av Brand Locker är det senaste draget från Boohoo-koncernen, som nyligen bytte namn till Debenhams i ett försök att återvinna marknadsandelar.

Som tidigare rapporterats har koncernen brottats med stora ekonomiska utmaningar, inklusive minskande omsättning och en krympande kundbas. Konkurrensen från nya, aggressiva aktörer som Shein och Temu har varit hård.

Under det senaste året har företaget genomfört en strategisk översyn, stängt ett lager i USA och gjort en nedskrivning på 40 miljoner pund kopplad till överskottslager. Man har även tillsatt både en ny vd, Dan Finley, och en ny ekonomichef, Phil Ellis, för att leda den anrika varuhuskedjan Debenhams, som man förvärvade 2021, mot en framtid som en lönsam digital marknadsplats.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se