Efter kritiken – Klarna fick ta bort superreklamen från hela Sverige

"Vi delar inte myndighetens tolkning".

När Klarna anlitade artisten Snoop Dogg, i början av året, till en rad reklamfilmer i samband med betalföretagets nya kampanj blev samarbetet snabbt en snackis.

LÄS ÄVEN: Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Annons

Men den 20 mars öppnade Konsumentverket ett tillsynsärende mot Klarnas reklamkampanj, med motiveringen att marknadsföringen bryter mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen. Det rapporterar Di Digital.

Det som fick Konsumentverket att reagera var scenen där Snoop Dogg ligger säger, på engelska, att han kan slappna av eftersom han kan betala ”allt det här” senare. Myndigheten menar att den repliken ger publiken intrycket av att det är bekymmersfritt att betala på kredit, trots att det sedan kan resultera i en högre räkning än vad kunden har tänkt.

"Missförstått produktutbudet"

Klarna begärde mer tid på sig att svara Konsumentverket, och beviljades cirka två månader. När betalleverantören till slut svarade bestred de kritiken från myndigheten och bjöd in till ett möte som de motiverade med att "Konsumentverket har missförstått Klarnas produktutbud”. Det mötet kom Konsumentverket inte till.

Den 11 oktober stängdes ärendet efter att Klarna, efter många om och men, slutligen hade dragit tillbaka filmerna från den svenska marknaden.

Men så sent som igår, den 29 oktober, var dock reklamfilmerna fortfarande uppe på Klarnas Youtubekanal, enligt Di Digital. När nyhetssajten märkte detta kontaktade de Klarna som då meddelade att de, efter att Di Digitals uppmärksammat filmerna, ska ta ner reklamen.

Inte i något annat land än Sverige har den varit föremål för kritik av det här slaget, skrev Magnus Törnblom, Klarnas presschef, till sajten.

Som vi har skrivit i vårt svar till Konsumentverket delar vi inte myndighetens tolkning och syn på att de två aktuella reklamfilmerna inte skulle vara måttfulla.

Annons
Annons