Efter lanseringsfloppen – nu knackar Amazon på dörren

Tar klivet ut i Europa.

India Piercing, företaget som grundades 1975, tog steget ut på nätet för snart tre år sedan. Idag står e-handeln för 12 procent av den totala omsättningen men i fjol var det just nätförsäljningen som drev på tillväxten.

Omsättningen för hela verksamheten steg från 14 miljoner kronor under 2018 till 16,5 miljoner under 2019, varav e-handeln stod för nära 2 miljoner kronor.

Annons

LÄS ÄVEN: Hennes e-handel får inga returer – nu intar hon USA

Från januari till idag har e-handelsförsäljningen ökat 65 procent, och de senaste tre månaderna har vi dubblat försäljningen varje månad. I maj hade vi dessutom rekordmånga order, totalt 1400 stycken på pricken. Online sålde mer än våra två butiker tillsammans den månaden, berättar Ann Shergill, e-handelschef på India Piercing, för Ehandel.

Vi siktar på att bolaget ska slå 20 miljoner kronor i år och att e-handeln ska dubbla omsättningen och omsätta 4 miljoner, 2020 har ju börjat så bra så vi vågar sikta högt. Jag tror att det är ett rimligt mål.

Det rullar på bra hos smyckesföretaget och Ann Shergill har börjat känna av växtvärk. Hon har sedan e-handeln drog igång 2018 gjort allt som har med sajten och nätförsäljningen att göra själv. Men nu har hon äntligen bestämt sig för att ta in lite extra hjälp.

Mitt jobb är otroligt roligt, men jag klarar inte av så mycket mer själv. Jag gör ju allting själv och just nu har jag mer att göra än jag någonsin har haft. Det är som sagt jättekul men nu är det precis vad jag klarar av själv, så för första gången har vi anställt en person som ska hjälpa mig med en massa olika saker rörande e-handeln, säger Ann och fortsätter:

Jag har tidigare inte riktigt vågat tro på att e-handeln kommer att gå så bra, för hur mycket piercingsmycken kan man egentligen sälja? Men tydligen ganska mycket, och det verkar inte finnas något stopp.

India Piercing har totalt 15 000 olika produkter i sitt sortiment, men endast 1500 erbjuds i butiken.

På sajten erbjuder vi bara de smycken som vi kan beställa in igen och de som säljs mest. Vårt sortiment består, till stor del, av unika smycken som vi plockar in från en massa olika tillverkare och designers. Ibland får man bara ett litet parti och då säljer vi dem i en av våra två butiker.

Annons

Nu håller företaget på att utöka sitt guldsortiment. Planen är att utmana aktörer på marknaden och ta en större marknadsandel i branschen. Men det som står ännu högre upp på agendan just nu är Amazon.

"Amazon kontaktade oss"

I oktober förra året slog Ann på stora trumman och lanserade en global .com-sajt. Tanken var att ta den amerikanska marknaden med storm. India Piercing tog därför hjälp av ett gäng annonseringsspecialister och laddade upp med marknadsföringskampanjer och en stor lansering som skulle ske i samband med handelshögtiden Black Friday.

Det gick inte som vi hade tänkt oss. Byrån som skulle hjälpa oss glömde bokstavligen bort oss och vår lansering. Vi var så besvikna. Vi hade varit ute i god tid och gjort allt vi kunde, men när det visade sig att byrån hade glömt bort oss samma dag som allt skulle ske, var det för sent. De kunde inte gottgöra oss och vi fick stänga ner allt. Då gick luften bara ur mig, berättar Ann.

Sajten ligger kvar, men vi gör inget med den än så länge. När den svenska började öka och jag fick mer att göra, fick jag lägga .com-sajten åt sidan ett tag. Men det trillar in ett par order organsikt ändå. Främst från Österrike och Schweiz, men även en del från Spanien.

Trots nitlotten med den amerikanska lanseringen är en expansion fortfarande högst upp på bolagets prioriteringslista. E-handelsjätten Amazon kontaktade nyligen India Piercing och erbjöd företaget att testa sina muskler i Europa via marknadsplatsen.

En person som jobbar med att starta upp svenska företag på Amazon kontaktade mig och erbjöd oss att hjälpa India Piercing att nå ut till fler marknader. Vi har haft ett par möten sedan dess och nu har vi bestämt oss för att testa. Vi kommer att ha tio produkter på Amazon, nio storsäljare som vi snabbt kan fylla på i lager om det skulle behövas och en roligare produkt, en vibrerande tungstav, främst för att sticka ut lite men det är faktiskt en grej vi också säljer mycket av. För det är ju så att man inte får sälja slut av något på Amazon. Gör man det så blir man bannad.

Nu kommer vi, genom Amazon, att nå ut till Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Spanien, Italien och Polen. Vi kommer inledningsvis att börja med ett program där vi skickar produkterna från vårt lager och inte från Amazons center.

Samtidigt har India Piercing också blivit aktuella i ett projekt på IHM Business School, där studenter undersöker företagets potential på Amazon.

Alla grupper kommer att presentera en rad för- och nackdelar för oss. Det är verkligen ett jättejobb som vi kommer att få gratis, det är väldigt värdefullt och vi är jättetacksamma. Men samtidigt kommer det inte att påverka vårt beslut, vi kommer att testa sälja via Amazon.

Försäljningen på marknadsplatsen kommer att bli ett komplement till företagets egna e-handel, och förhoppningsvis öka trafiken till India Piercing.

India Piercing är ett starkt varumärke i Sverige, men inte utomlands. Så nu ska vi satsa på varumärkets presentation på Amazon, säger Ann.

Vår första utlandslansering blev ju en riktig flopp, så nu ska vi se till att det lyfter denna gången. Men det är intressant att man har hela världen så nära via nätet. Det finns inga begränsningar, och det är just det som triggar mig så mycket. Det är inte summan vi säljer för, utan alla möjligheter.

Företaget har två butiker, som även är piercingstudios, i två olika shoppingcenter. Den ena butiken ligger i Helsingborg och den andra i Malmö. Framåt är dock inte planen att man ska öppna fler butiker.

Min man som är vd på företaget, han är realist och jag är drömmaren. Jag skulle vilja göra så mycket, men jag behöver också någon som kan dra ner mig på jorden mellan åt. Det är därför vi är så bra, jag och min man, vi kompletterar varandra.

Just nu tar Amazon mycket fokus från mig samtidigt som vi ökar så mycket i webbshoppen, så det är svårt att påbörja nya projekt. Man kan ju växa för fort också, vi måste ta ett steg i taget. Jag är mest tacksam för att kunna jobba med det jag älskar.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!