Efter livliga lanseringen: Nu ska Minijoy bli ”framtidens e-handel”

"Vi är här för att stanna".

Sist vi skrev om Minijoy.se, som säljer barnprylar på nätet, var i januari. Då berättade vi om när företaget skulle smyglansera i november förra året, för att testa sajtens funktioner och system, men istället fick ta emot massvis med order som ledde till att sajten sjösattes tidigare än planerat.

LÄS ÄVEN: Minijoy testlanserade – omsatte en miljon på två månader

Annons
Annons

Snart ett år efter den livliga lanseringen meddelar nu företaget att "Minijoy har växt sig stark och expanderat kraftigt på kort tid".

Än så länge skrapar vi fortfarande på ytan, men en sak är säker: Vi är här för att stanna och vi växer oss större och starkare för varje dag. Vi ökar på månadsbasis med antal beställningar. Vi har under det senaste halvåret levererat strax över 8000 order till ett värde av cirka 6 miljoner kronor och fortsätter att ha en stabil ökning per månad. Detta gör vi dessutom med lönsamhet, vilket betyder att konceptet fungerar. Kunderna gillar det och framförallt att leverantörerna vill jobba långsiktigt med Minijoy, säger Said Saharkhiz, vd och delägare, till Ehandel och tillägger:

Vi tror att Q4 kommer att stå för en stor del av årsvolymen vilket är ganska normalt i vår bransch. Det är vi beredda på och har anpassat oss genom att bredda vårt sortiment och köpa större volymer, samt ökat antalet anställda på vårt lager för att klara av det stigande trycket och för att kunna fortsätta leverera alla paket i tid.

Strax innan sommaren uppdaterade Minijoy sin e-handel, gjorde den mer användarvänlig och inkluderade sociala medier direkt på sajten.

Uppdateringarna visade väldigt snabbt resultat i hur länge våra kunder stannar på vår sida och hur de navigerar på sajten. Vi har infört en rad nya funktioner på vår plattform och jobbar aktivt med nya digitala marknadsstrategier som gör att vi syns mer digitalt. Detta ser vi ska leda till att fler kunder kan hitta till oss.

Vi har också blivit starkare på influencersamarbeten på sociala medier och nu får vi dagligen tiotals nya förfrågningar från influencers som vill samarbeta med oss, säger Behzad Rahimi, delägare och inköpschef.

Aggressiv plan

När företaget blickar framåt har de flera högt uppsatta mål. Bland annat ska Minijoy fortsätta växa såväl online som i lagerstorlek.

I början av året satte vi en aggressiv sortimentsplan och har i dagsläget ökat till att ha cirka 2000 produkter från strax under 40 olika varumärken som vi lagerför. Vi har förberett en utbyggnation av vårt lager med 5000 kvadratmeter vilket gör att vi har utrymme att expandera ännu mer och behålla den tillväxttakt vi har.

Annons
Annons

Våra planer är fortsatt ambitiösa och vi har hittills nått varje mål vi satt. Vi har även haft en del intressanta investerare som vi varit i kontakt med och tittar just nu över vilka partners vi önskar ta in i bolaget som kan tillför det mervärde vi behöver i vår resa. När vi kommit överens med de investeringspartners vi vill jobba med kommer vi att få mycket starkare muskler och kommer öka vår synlighet ännu mer online, säger Said Saharkhiz.

Framtidens e-handel

Men de jobbar inte bara mot sina ambitiösa tillväxtmål, utan även det som Said och Behzad kallar "framtidens e-handel".

Vår bransch, likt många andra, har under en längre period stått inför ett skifte från butik till e-handel. Detta märker vi tydligt både i konsumenternas köpbeteenden och hur många kollegor i branschen inte lever upp till de krav som konsumenten ställer och tyvärr inte hänger med i skiftet. Köpbeteenden förändras, kraven blir högre och marginalerna mindre. Denna kombination är så klart krävande, även för en renodlad e-handlare, och det gäller att hänga med i trenderna vilket vi anser att vi är duktiga på, berättar duon.

Vi har ett annorlunda synsätt på hur e-handeln borde fungera och har redan nu en del idéer kring hur vi skulle kunna utveckla själva e-handelskonceptet. Det skulle både göra det enklare och mer tillgängligt för våra kunder att shoppa online, nätbutiken måste bli en smartare plattform som vet hur kunden tänker och vad den vill ha. Vi har redan en hel del nya idéer som vi utvecklar och som vi anser är nästa steg inom e-handeln.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!