Onlineplattformen för lokalproducerad mat, Local Taste, har nyligen genomfört ett namnbyte och heter nu Gårdens Mathantverk. Enligt medgrundaren Alexander Engels är bytet en strategisk förändring för att bättre kommunicera bolagets kärnvärden.
Vi bytte främst för att vi vill ha ett namn som bättre signalerar det vi står för kopplat till svensk och småskalig mat, säger Alexander Engels i en kommentar till Ehandel.se.
Namnbytet kommer under en händelserik period för företaget. I mars i år säkrade bolaget 3,8 miljoner kronor i en finansieringsrunda ledd av Ludvig Friberger, medgrundare av Rugvista, som även tog plats i styrelsen.
Prisas för sin e-handel
I anslutning till namnbytet har Gårdens Mathantverk även mottagit ett diplom från Smålands & Ölands Gastronomiska Akademi i kategorin "Främjande av lokal förädling och konsumtion". I sin motivering skriver akademin:
Genom sin e-handel skapar de nya marknader för småländska producenter och gör det möjligt för fler att njuta av riktig mat som gör skillnad.
Tidigare i september meddelade bolaget också att ett 80-tal av deras produkter blivit Ä-märkta av konsumentföreningen Äkta vara, en märkning som garanterar att produkterna är fria från onödiga tillsatser.
Det är en tydlig kvalitetsstämpel som visar att produkterna är gjorda på rena råvaror och fria från onödiga tillsatser. Det skapar en större trygghet och transparens mot våra kunder och underlättar hälsosamma val, säger Alexander Engels.
Gårdens Mathantverk grundades av Alexander Engels och Oskar Karlsson, med bakgrund från techbolag som Klarna och Anyfin. Affärsidén är att via en e-handelsplattform koppla samman småskaliga matproducenter direkt med konsumenter. Företaget levererar idag till stora delar av södra och mellersta Sverige.