Efter omfattande reklamkritik – inleder granskning av TikTok

EU-kommissionen vill ha svar.

TikToks popularitet har rusat det senaste åren och i dag uppges runt en miljard användare använda sig av appen regelbundet. Men med framgångar kommer ofta bakslag, och för TikToks del rör de bland annat otydlighet kring utformning av reklam. Nu inleder en rad europeiska myndigheter en granskning av de snabbväxande sociala mediet. Granskningen leds av Konsumentverket tillsammans med myndighetens irländska motsvarighet.

Bakgrunden är att EU informerats av konsumentskyddsmyndigheter om att TikTok inte följer de regler om konsumentskydd som gäller i unionen.

Annons

Efter omfattande kritik av appen TikTok kräver EU-kommissionen svar på hur appens affärsmetoder lever upp till marknadsrättens krav, inte minst när det gäller dold marknadsföring och reklam riktad mot barn.
Det är efter att den europeiska konsumentorganisationen BEUC slog larm om TikTok som EU-kommissionen tillsammans med EU:s konsumentskyddande myndigheter har beslutat att syna appen i sömmarna, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Granskningen inleds i dag och består av en dialog med bolaget bakom appen. Tanken är att förmå TikTok att följa EU-rätten, vilket alltså ska leda till ett starkare konsumentskydd.

Enligt EU-kommissionen är det särskilt angeläget att utreda hur TikTok förhåller sig till marknadsrättens krav när det gäller dold marknadsföring och reklam riktad mot barn. Men även hur appens avtalsvillkor är utformade.

TikTok har en månad på sig att återkomma med svar på EU-kommissionens frågor.

Annons