Search
Close this search box.
ANNONS

Efter snabba tillväxten - nu säljer de sin e-handel

Monika Dey, medgrundare av Kidsdreamstore, säljer sin e-handelsbebis
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Grundarna lämnar Kidsdreamstore.

ANNONS

E-handlaren Kidsdreamstore växte snabbt efter starten 2018. Man omsatte 5,5 miljoner 2019, nästan 12 miljoner 2020 och passerade 31 miljoner under 2021, lönsamt dessutom. Men nu vill grundarna sälja bolaget.

Det är av den enkla anledningen att vi har andra projekt på gång och vi vill gå vidare med dem, säger Monika Dey, en av grundarna bakom Kidsdreamstore, till Ehandel.

Under 2022 backade omsättningen en aning till just under 31 miljoner och för första gången gjorde man även en förlust, på drygt 4 miljoner kronor. Men det ska inte ligga bakom beslutet att gå vidare från sin skapelse och hitta nya ägare.

Det är inte det avgörande. Det är klart att både lågkonjunktur och inflation påverkar affären. Vi har satsat så pass mycket på tillväxten och lagt vårt kapital på att ta marknadsandelar. Dessutom har vi arbetat konstant i ett tillväxtbolag och det har varit väldigt intensivt. Nu handlar det mer om att förvalta bolaget och varumärket, som finns i hela Norden. Så vi vill gå vidare till andra projekt som inte är i leksaksbranschen, men inom e-handeln. Det finns fortfarande en högkonjunktur i framtiden - det går alltid upp och ned.

Barn- och babybranschen verkar ha haft det extra tufft den senaste tiden. Aktörer som Babyshop, Babyworld och Bonti har nyligen försatts i rekonstruktion. Monika Dey vill inte uttala sig om andra i branschen, men säger att lågkonjunkturen också öppnar för nya möjligheter. Inte minst för aktörer som vill in i branschen, eller addera till sin e-handelsportfölj.

Det är guldläge för de som vill köpa bolag i en lågkonjunktur. Det kommer vända och nu kan man köpa på sig bolag till bra pris.

Hoppas på snabbt övertagande

Exakt vilken köpeskilling man tänkt sig för Kidsdreamstore vill de dock inte avslöja. Det pågår en budgivning hos mäklarfirman Old Brokers och det är inte bara priset som spelar in.

Vi är också intresserade av ett snabbt övertagande. Vi tittar också på vem som köper. Kanske har de redan en befintlig e-handel för att göra varumärket ännu mer skalbart.

Vilket projekt ska ni själva gå vidare till nu?

Det har med e-handel och logistik att göra, men vi kan inte säga mer än så i dagsläget, avslutar Monika Dey.

Dela artikeln: