Search
Close this search box.
ANNONS

Efter tuffa starten - nu ska de frälsa våra armhålor: "Slösade tid"

Adam Webb, medgrundare av Lifelong
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Gick vilse i investerardjungeln - går tillbaka till gräsrötterna.

ANNONS

Det var i början på 2021 som vi skrev om Lifelong. Bolaget som grundats av Adam Webb och som skulle utrota slit- och släng-plasten. Då hade han nyligen lanserat sin e-handel med prenumeration på produkter som shampoo, body wash och tvål.

Men hur gick det egentligen sen? Lite sisådär, visar det sig. Bolaget nådde visserligen en omsättning på 920 000 kronor, men gjorde också en förlust på 185 000. Och nu tänker grundaren om.

Det blir fokus på deodorant och satsningen ska gräsrotsfinansieras via en Kickstarterkampanj, som lanseras under första kvartalet 2023.

Investerarna tyckte inte att deodorant var tillräckligt för att nå enhörningsstatus, så jag pitchade en portfolio med produkter som innehöll handtvål, body wash och shampoo, berättar Adam Webb om skiftet för Ehandel.

Ursprungsidén var dock deodorant, men man hade inte riktigt fått till produkten på önskat vis. Fram tills nu.

Det är först nu, efter tre års produktutveckling, som vi är 100 procent nöjda med vår naturliga "pulver till vätska"-deodorant. De flesta naturliga deodoranter får en att lukta ännu värre - och tro mig, några av våra första försök gjorde precis det. Men det var innan vi hittade ett parfymeri i Paris, som färdigställde vår doft med sin magiska formula.

Han beskriver att en av utmaningarna med att lansera ett hållbart varumärke för kroppsvård var att produkterna blev för hållbara. De höll helt enkelt för länge. Det innebar att kunderna bara besökte webbutiken ett par gånger om året.

"Kommer bli annorlunda"

En annan utmaning var att prenumerationsmodellen var lynnig för produkter som shampoo, då det kan skilja sig väldigt mycket från person till person hur mycket man använder. Och tillsammans med stigande fraktkostnader i Sverige blev livet som småföretagare tufft.

Men med deodorant kommer det att bli annorlunda. Jag vet att folk i genomsnitt använder deodorant en till två gånger om dagen. En Lifelong-deo räcker två månader, så vi kan erbjuda en enkel prenumerationsmodell och skicka tre refills var sjätte månad.

Att fokusera på endast en produkt kommer också med sina fördelar.

Att försöka erbjuda en hel kollektion produkter blev ett problem. Ju mer produkter du säljer, desto mer tid och pengar behöver du spendera på marknadsföring. Nu kan vi fokusera fullt ut på en produkt, deodoranten. Det finns, trots allt, 14 miljarder armhålor att deodorisera.

Varför valde du att gå tillbaka till Kickstarter istället för att leta mer traditionella investerare?

Jag har en bakgrund i Kickstarter och var del av ett team som drog in mer än 2 miljoner dollar åt min tidigare arbetsgivare, Flyte. Att gå igenom hela resan som jag gjorde med Antler och Sting var en ögonöppnare. Att leta efter medel och få investeringar var alltid slutmålet, för att hålla företaget igång. Att driva företag i Sverige är dyrt och utan en solid investering i ryggen kan det bli en väldig utmaning, minst sagt.

"En fantastisk plattform"

Så efter efter många möten med investerare, inga investeringar och ett sinande bankkonto vände han sig till det han redan kände till, gräsrotsfinansieringen.

Tyvärr vill många investerare inte gå in i startups i produktsegmentet. De föredrar SAAS på grund av skalbarheten och längre driftskostnader, säger han och fortsätter:

Kickstarter är en fantastisk plattform för att få in medel, att testa marknaden och nå tidiga kunder. Men du måste veta hur du ska lansera en kampanj för att den ska bli framgångsrik.

Han nämner också hur han spenderade mer tid på att jaga investeringar än att driva bolaget i sig. Något som varken gagnade honom eller företaget.

Jag tycker, speciellt i Sverige, att i startup-världen är huvudmålet med att starta ett företag att göra en investeringsrunda och öka värdet på affären, snarare än att bygga en grund som kommer hålla länge. Du kan spendera all tid i världen på att försöka övertyga investerare om att din idé är nästa Apple, snarare än att göra grovjobbet och nå dina första kunder.

Adam är dock tacksam för de åren han lagt i svängen och menar att han har lärt sig väldigt mycket på vägen.

Det är förstås jättebra för de som lyckas få in pengar, men får majoriteten som inte lyckas kan det vara lite knäckande. Här känner jag att vi som team slösade bort mycket av vår tid. Varje månad vi la på att försöka få in investeringar förlorade vi värdefull tid för att bygga vårt varumärke.

Vilka är dina mål med Lifelongs deodorant?

Målet har alltid varit att göra den vackraste, mest hållbara och plastfria deodoranten i världen. En som räcker hela livet. Kortsiktigt är målet att få in 150 000 på Kickstarter, några tusen prenumeranter och bevisa vår plats på marknaden. Sen att försöka nå en investeringsrunda när vi kan visa att vi är lönsamma och har en skalbar affärsmodell.

Vill bli kända globalt

Och ambitionerna stannar alltså inte, som ni förstått vid det här laget, i Sverige. Målsättningen är att nå alla armhålor där ute i världen.

Vårt långsiktiga mål är att bli den mest igenkända D2C-deodoranten i Europa och USA. Det tror jag att vi kan åstadkomma. Vår naturliga deodorant luktar väldigt gott, ser väldigt bra ut och löser ett stort problem; användningen av engångsplast. Att kunna frakta refills till våra kunder från USA till Singapore för mindre än 2 euro är en game changer och öppnar upp helt nya marknader som andra varumärken inte kan nå lika enkelt, säger Adam Webb.

Men innan vi släpper honom för den här gången så bad vi honom att dela med sig av några av sina erfarenheter och tips till andra småföretagare.

Jag har fått med mig så många lärdomar de senaste tre åren. Först och främst: Riktiga entreprenörer kastar sig in i ett nytt projekt och tror att det kommer bli enkelt, men vet samtidigt i hemlighet uppoffringen de kommer tvingas göra i tid, pengar och andra åtaganden.

Lista, Adam Webbs lärdomar med Lifelong:

  • Om du har en idé, börja bygga, gör prototyper och testa. Det är aldrig försent att vara kreativ.
  • Var inte rädd för att prata med andra om din idé, de kommer inte att sno den (de har inte tid) och deras ärliga feedback kan hjälpa dig väldigt mycket. Men ta också folks åsikter med en nypa salt, all feedback är inte bra. Låt inte negativa tankar om din idé sänka dig eller stoppa dig från att försöka - det roliga är att försöka.
  • Det kommer kanske att ta längre tid att bygga produkten/idén än du först tänkt dig. Var stark, fokuserad och ge inte upp. Du kan skapa vad som helst om du har rätt mind set.
  • Se till att du har rätt personer i ditt team. Utan min medgrundare, Fernando Molin, hade vi aldrig kunnat lansera produkten. Han är en riktig klippa jag alltid kunnat räkna med. Du behöver folk som du kan lyssna på, lära från och be om ärlig feedback och viktigast av allt; komma överens med.

Dela artikeln: