Det har gått nio månader sedan Glitter International förvärvade smyckesbolaget Safira. Vid tidpunkten för förvärvet omsatte Safira cirka 50 miljoner kronor och köpet beskrevs som en strategisk del i Glitters digitala tillväxtresa.
Under hösten rapporterades det att Safira som separat bolag skulle fasas ut för att istället integreras helt i Glitter Internationals organisation. Nu står det klart hur varumärket ska förvaltas vidare mot slutkund.
Från och med den 4 december lanseras ett utvalt sortiment från Safira i 23 av Glitters fysiska butiker i Sverige och Norge. Försäljningen kommer även ske via Glitters egna e-handelskanaler på respektive marknad.
Vi är stolta över att kunna erbjuda fler kunder en möjlighet att upptäcka Safiras inspirerande sortiment i Glitters butiker och online i kombination med vår starka kundupplevelse, säger Susanne Börjesson, vd för Glitter International, i en kommentar.
Safira grundades 2012 och profilerade sig tidigt som en digital aktör. Det sortiment som nu tar plats i Glitters butiksnät består av smycken i sterlingsilver samt guldpläterat silver, där bolaget uppger att över 85 procent av det använda silvret är återvunnet.