Egmont tar över 100-miljonersbolag – Sverigelansering på gång

Norden ska erövras under 2020.

Mediehuset Egmont gillar att investera i e-handel och nu ökar man sin andel i portföljbolaget Garnius. Faktum är att man tar över styret i den norska nätbutiken, som säljer garn och sticktillbehör, i och med att man nu blir majoritetsägare.

Vi gick in i verksamheten 2018 och har sedan dess haft ett strålande samarbete med dagens ägare och som vi nu vill bygga vidare på. För Egmont är detta också ett segment som passar bra in det målgruppsfokus som vi redan har via våra många välkända redaktionella varumärken, säger Cato Broberg, ansvarig för Egmonts e-handelssatsningar, i ett pressmeddelande.

Annons

Nordisk expansion pågår

Garnius grundare, Stein Inge Svensen, kommer att stanna kvar i bolaget och “aktivt utveckla verksamheten framåt”. Han behåller samtidigt "en stor ägarandel" i nätbutiken.

Vi är väldigt glada över att få Egmont som majoritetsägare. Egmont bidrar med spetskompetens inom e-handel, men också genom sin insikt i garn- och sticksegmentet. Jag ser fram emot en spännande tid med expansion utanför Norge, säger Stein Inge Svensen.

En expansion som inte helt oväntat innefattar Sverige. Garnius gick vid årsskiftet in i Danmark och planen är att lansera i både Sverige och Finland under 2020.

Egmonts portfölj består idag av nordiska e-handelsbolag som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Outnorth, Fjellsport, Med24, Nicehair och Garnius. Tillsammans omsatte de över 4 miljarder kronor 2019 och Garnius står för ungefär 130 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Egmonts miljardplan – nu delägare i sju e-handelsföretag

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!