Ehandel besöker: Så Black Friday-maxar Adlibris sitt lager

"Vi är 170 fler under Black Friday".

Det är en frostbiten morgon i Morgongåva när Ehandel kliver av tåget på den lilla tågstationen, 25 minuter nordväst om Uppsala. Vi befinner oss i utkanten av Uppland och vattenpölar har frusit till is. Intill järnvägsspåret står en äldre falurödfärgad byggnad som i dag förfogas av Morgongåvas byalag. Varje år anordnas exempelvis en julmarknad i och intill byggnaden. Det finns inget stationshus. I samhället bor knappt 1 500 invånare. Många jobbar på antingen Adlibris eller Apoteas stora lager.

I Morgongåva centrum, som utgörs av en avlång låg byggnad, hittar vi en mindre Ica-butik, som visar sig vara väldigt välsorterad. Men också ett större gym. Och en kebabrestaurang.

Annons

Åt andra hållet, västerut, bara cirka sju minuters promenad från tågstationen tornar en mycket stor rödorange-färgad lagerbyggnad upp. Den sticker ut i den annars låga och småskaliga bebyggelsen. Det finns främst mindre villor. Men också en del två till tre våningar höga lägenhetshus från 1960-talet.

Entrén till Bonnier-ägda Adlibris-gruppens lagerentré återfinns i en lägre byggnad, som ansluter till lagerkomplexet. Här tar Daniel Hallgren, lagrets Stf platschef och flödesledare, och Elias Vieglins, Brand & PR Manager, mot Ehandel.

Runt 770 lagerarbetare

Innanför dörrarna finns ett mindre kök, en kaffemaskin samt omklädningsrum och toaletter för lagerarbetarna. Och på andra sidan en glassdörr hittar vi Adlibris kundtjänstkontor. En annan dörr, längre in i rummet, leder in till lagret. Här arbetar runt 500, fördelade på tre skiftpass.

När e-handeln boomade i fjol under pandemin – så var vi nog runt 770 personer på lagret. Men nu är vi nere på mer normala nivåer, även om vi fortsatt går för högtryck. Av de fast anställda bor 55 i Morgongåva, medan runt 170 är från Sala/Heby. Detta av en fast styrka på cirka 250 personer här på Adlibris-gruppens anläggning i Morgongåva, säger Daniel Hallgren, på sitt pigga och lite sjungande Morgongåvamål som befinner sig någonstans i gränslandet mellan uppländska och dalmål.

LÄS ÄVEN: Adlibris säger upp personal – ”otroligt dåligt hanterat”

Daniel Hallgren är född och uppvuxen i samhället. Och hans morfar arbetade på gjuteriet på 1940-talet, som i dag är den äldsta delen av Adlibris lageranläggning. Från sent 1940- till och med tidigt 1980-tal tillverkades det skördetröskor och andra stora hjälpmedel till jordbruket i denna del. Därefter producerade man snöskotrar av märket Aktiv – och den populära snövesslan Snowtrac i lokalen. Företaget hette först Westeråsmaskiner, sedan Aktiv-Fischer – och slutligen Rosenlew, berättar Daniel Hallgren.

Annons

Men det finns även en lång bokhistoria på platsen. Och det stavas Seelig – en sedan länge nedlagd svensk grossist och distributör i bokbranschen. Hundratals bokhandlare och förlag var Seelig-kunder in på 00-talet. Och varje år distribuerade Seelig runt tio miljoner böcker till bokhandlare och kunder. Kontoret låg i Solna och lagret i Morgongåva, på samma plats som Adlibris logistikcentrum huserar idag.

LÄS ÄVEN: Adlibris drar tillbaka kritiserade kravet: ”Måste inleda dialog”

13 miljoner titlar

Adlibris grundades 1997 av bland annat superentreprenören Pär Svärdson, som numera driver nätapoteket Apotea, vars lager ligger några minuters gångväg väster om Adlibris anläggning. År 2005 sålde han och de andra medgrundarna bokjätten till Bonnier.

Ehandel börjar sin färd genom Adlibris lager i det så kallade D-huset. Det är en av fem lagerbyggnader på sammanlagt cirka 38 000 kvadratmeter. Totalt utgörs e-handlarens utbud av 13 miljoner titlar. Daniel Hallgren tar täten och visar en inglasad maskin. Röda Adlibris-paket färdas in i maskinutrymmet på ett löpband. Löpbanden är många både på golvnivå och i luften. De vindlar kors och tvärs genom lagerbyggnaderna.

Här har vi förslutningsmaskinen som är relativt nyinköpt. Den optimerar alla bokpaket så att de innehåller så lite luft som möjligt. Det är en del av vårt hållbarhetsarbete. Vi har kraftigt minskat luften i våra paket på uppemot 30 procent. Och använder oss bara av helt återvunnet emballagematerial, säger Elias Vieglins, medan maskinen pressar paket efter paket.

Ökar personalstyrkan

I nästa lagerlokal samsas hundratusentals böcker på åtskilliga hyllor. Hyllorna är märkta med bokstavs- och sifferkombinationer mot gul bakgrund. Ehandel kliver upp på en trappa för att fånga helheten. Och det är minst sagt en mäktig syn. Vi möts formligen av ett hav av böcker.

Mellan bokhyllorna fyller lagerarbetare snabbt på höga stålvagnar med böcker som ska packas ned i lådor. Daniel Hallgren leder oss fram till en kulvert. Längs med kulverten finns ett löpband som transporterar plastbackar.

När lastbilarna kommer till lagret är plastbackarna fyllda med böckerna som i sin tur packas om för att sedan skickas ut till kunderna. Eftersom majoriteten av böckerna packas i plastbackar slipper Adlibris hantera emballage och fyllnadsmaterial, säger Daniel Hallgren.

Vad kallar ni gången?

Gången har inget namn, förutom kanske truckgången. Men vi borde döpa om den, säger Daniel Hallgren och skrattar, varpå Ehandel förslår att den kan få heta ”Lilla Avenyn”.

Via kulverten når vi den allra nyaste delen av lagerkomplexet, det så kallade F-huset, på drygt 5 000 markkvadrat. Samt ytterligare 3 000 kvadratmeter entresol – alltså en slags upphöjd lagervåning mellan tak och golv. Det låter en del från truckar och löpband. Men annars är det förvånansvärt låg bullernivå på lagret.

Nu inför Black Friday har vi ökat personalstyrkan med drygt 170 personer, för att hinna med, säger Daniel Hallgren.

Vi pushar alltid för bättre priser under Black Friday. För böcker gynnar alla. Det är viktigt ur ett samhällsperspektiv. Så vi hakar på Black Friday i år också, fyller Elias Vieglins i.

LÄS ÄVEN: Akademibokhandelns och Adlibris bokrea: ”Rekordstor försäljning”

Inga tågleveranser

Daniel Hallgren skojar lite med kollegan Marat som svischar förbi oss i en truck. Vi befinner oss nu i lagerdelen där böcker levereras in av bland andra den välkända speditören Schenker. Men trots att anläggningen huserar intill järnvägen så levereras inga varor i dagsläget in med tåg.

Det är lastbil som gäller än. Inga e-handelsvaror passerar med godståg här i Morgongåva. Men det är något vi faktiskt undersöker möjligheterna till långsiktigt, säger Daniel Hallgren.

Som Ehandel rapporterat har Adlibris tidigare haft leveransproblem. Under 2019 och 2018 hade man stora problem med att leverera beställningar på utlovad tid under högtidsperioder. Halvvägs in i december hade e-handlaren under 2018 exempelvis inte hunnit leverera alla paket från Black Friday. Missen ledde till att två procent av beställningarna inte levererades ut i tid före jul.

LÄS ÄVEN: Adlibris lovar leverera inom utlovad tid: ”Genomfört förändringar”

Numera ska alla sådana leveransproblem vara helt åtgärdade, enligt Elias Vieglins. Snittiden för en bokleverans ligger i dag på 2-3 arbetsdagar – och upp till sju arbetsdagar om det är exempelvis engelsk litteratur som skeppas hit från Storbritannien, säger han.

LÄS ÄVEN: Lämnar Adlibris för att leda nya frakttjänsten: ”Otroligt spännande”

Elias Vieglins säger också att Adlibris aktivt jobbar med att få fram hållbara transporter.

Vi tittar på hur vi kan få koll på vårt klimatavtryck och har en nära dialog med våra speditörer. Vi genomför just nu en omfattande klimatberäkning som kommer hjälpa oss att ta vårt hållbarhetsarbete till nästa nivå. Men hur det ser ut får vi återkomma till. Vi tittar även på fossilfria alternativ, säger han.

Rör det sig om exempelvis biodiesel, HVO?

Ja, det är intressant. Men alla pratar om HVO som en viktig lösning, säger Elias Vieglins och tillägger att det kan vara ett ben i en palett av olika bränsleslag i framtiden. Han nämner även att Adlibris har solceller på lagertaket som strömförsörjer delar av anläggningen.

Daniel Hallgren nämner också att det aldrig är några halvfulla lastbilar som lämnar lagret.

Om de inte är helt fyllda med Adlibris-paket, så fylls de på med exempelvis Instabox-paket från andra e-handlare, säger han.

I den nya anläggningen ståtar även ABB-roboten som kallas Lotta. Det är hon som lyfter bokfyllda backar på runt 20 kilo. Just nu är de nöjda med automationsgraden. Inga fler automatiserande inslag väntar i närtid, enligt Daniel Hallgren och Elias Vieglins.

Vi skickar 65 000 artiklar och läser in ungefär samma mängd dagligen och nästan bara böcker. Det rör sig om 85 procent böcker, säger Daniel Hallgren.

Övriga artiklar är vad de kallar för "non books", exempelvis sällskapsspel, block och pennor.

Men det blir alltid en dipp efter julhandeln. Q2 är också ett lite lugnare kvartal för oss. Men annars går vi för högtryck.

Vad säljer ni mest av?

Mycket skönlitteratur förstås. Men barnböcker och faktaböcker går också bra, säger Elias Vieglins.

LÄS ÄVEN: Kritik mot Adlibris dominans – kräver att marknaden regleras

Sett till vad som försäljningsmässigt växte mest i fjol så var det dock tveklöst pussel. Pusselförsäljningen ökade med flera hundra procent. Särskilt i Norge, där samhället fram tills nyligen i stort sett befann sig i pandemi-lockdown Även sällskapsspel och schack sålde ovanligt bra förra året.

Fick ni in covidsmitta på lagret?

Vi har varit förskonade från större utbrott. Det har aldrig varit mer än ett tiotal covidsjuka inne på lagret, säger Elias Vieglins.

Alla fick ha munskydd och hålla avstånd. Det var komplicerat, tillägger han. Och lastbilschaufförerna fick sitta kvar i sina hytter vid inleverans.

Vid hämtning av paket så lossade och lastade vi lastbilarna. Jag har nästan förträngt hur det var. Men jag tycker att vi hanterade det på bästa sätt. Jag ser inte att vi hade kunnat göra så mycket annorlunda.

Vad har ni dragit för lärdomar hittills av den pågående pandemin?

Samverkan mellan de olika enheterna inom Adlibris-gruppen har förbättrats. Vi har genom exempelvis rutiner kring teams-möten fått mycket bättre koll på olika avdelningar.

Hur drabbar de globala fraktproblemen er?

Det påverkar faktiskt inte oss i någon större utsträckning. Men vi importerar ju en hel del böcker från England till exempel. Och där har det uppstått viss chaufförsbrist. Det är ett stort förlagsland och mycket studentlitteratur kommer därifrån.

För att kringgå problemen så tar vi nu, med god framförhållning, in topp 100 istället för tidigare topp 30, sett till bästsäljare. Vi lägger också våra ordrar tidigare, fyller Daniel Hallgren i.

LÄS ÄVEN: Adlibrisgruppen når 2,7 miljarder och vänder till vinst: ”Jag är stolt”

Höga jämförelsetal

I fjol omsatte Adlibris 2,1 miljarder kronor, mot 1,8 miljarder året innan. Tillväxten ökade med 19 procent. Och röda siffror blev svarta – när EBIT-vinsten klättrade med 266 miljoner – och landade på totalt 50 miljoner. E-handeln boomade som bekant under pandemiåret 2020 och så även Adlibris bokförsäljning.

Har försäljningen mattats jämfört med i fjol, sedan de flesta restriktioner slopades i Sverige?

Ja, det är klart vi har väldigt höga jämförelsetal. Men vi säljer fortfarande bättre än 2018 och 2019. Så det är egentligen inte fråga om en avmattning, utan en nedgång från exceptionellt höga nivåer.

LÄS ÄVEN: Adlibris-chefen om Amazons intåg – ”en flipp eller flopp”

Hur ser ni på Amazons intåg?

Bokus-gruppen är fortsatt vår främsta konkurrent. Men det var ju mycket prat om Amazon inför lanseringen, för drygt ett år sedan. Men det föll lite platt. Så vi följer utvecklingen, säger Elias Vieglins

Vad är er USP gentemot Bokusgruppen, anser du?

Att det är enkelt och smidigt att beställa från oss. Vi jobbar även hela tiden hårt med våra rekommendationer på sajten. De ska alltid vara så kundnära och målgruppsanpassade som möjligt.

150 paket i timmen

Vi avrundar rundturen i en liten mindre del av anläggningen, på cirka 550 kvadratmeter. Här har Campusbokhandeln – grundat av studenten och entreprenören Fredrik Hagenius 2005 i Lund – sitt lager. Adlibris köpte den digitala second hand-handeln för kurslitteratur för drygt ett år sedan.

Det lirar med det cirkulära tänket som vi försöker få in mer och mer i verksamheten, säger Daniel Hallgren.

Campusbokhandeln omsatte i fjol 120,3 miljoner kronor, jämfört med 88,4 miljoner året innan. Intäkterna har ökat stadigt sedan 2016, då de uppgick till 28,4 miljoner.

LÄS ÄVEN: Personal lämnar efter Adlibris uppköp: ”Nytt för oss att hantera”

Avslutningsvis får Ehandel se när en lagerarbetare "krysspackar" lådor. Det är uppenbart att det är en packningsteknik som verkligen kräver sin träning. Men det ser lätt och elegant ut när det utförs av vana händer.

Det blir säkert 150 paket i timmen, säger en av packarna med ett leende på läpparna.

Rundturen på Adlibris lager i Morgongåva är avslutad. Vi skakar hand och Ehandel tackar för sig, många intryck och kunskaper rikare. Nästa besök på orten för dagen äger rum på Apoteas lager, några minuters promenad västerut från Adlibris högkvarter.

När vi kliver ut på trottoaren för att promenera bort till det närmare 40 000 kvadratmeter stora Apotea-lagret biter det fortsatt lite i kinderna. Besöket hos Adlibris-medgrundaren Pär Svärdsons Apotea ska vi berätta mer om den närmaste tiden här på Ehandel.

LÄS ÄVEN: Adlibris fokuserar, Nasty returns och risk för tomma lager

Annons