Ehandel på exklusivt Apotea-besök – Pär Svärdson berättar allt: ”Jag kunde ingenting”

Pär Svärdson bemöter kritiken. "Fel begicks".

I Morgongåva i nordvästra Uppland ligger nätapoteket Apoteas stora lager på 38 000 kvadratmeter. Ehandel var nyligen på orten och passade då på att besöka först Adlibris – och sedan Apoteas jättelager. De ligger på ett promenadavstånd på runt 10 minuter från varandra i Morgongåvas västra utkanter. Samhället har knappt 1 500 invånare och många jobbar på någon av de stora anläggningarna.

Efter ett timslångt besök på Adlibris lager, så promenerar vi på trottoaren upp för en mindre bilväg till Apoteas anläggning. Solen tittar fram då och då – och det blåser en minuskall motvind.

Annons

LÄS ÄVEN: Ehandel besöker: Så Black Friday-maxar Adlibris sitt lager

Plötsligt är den där. En grå och mycket avlång lagerbyggnad. E-handlarens röda logga syns strax under takets kant, till vänster om entrén. Ingången omgärdas av en mängd stålpelare som bär upp en rundformad terrass. Terassen bildar ett cylinderformat tak över området framför ingången.

Nära lagret ståtar ytterligare en sprillans ny lager- och distributionsanläggning. Den är också 38 000 kvadratmeter stor – och färdigställs nu. Ehandel noterar hur byggarbetare jobbar med en del av fasaden när vi passerar. Målet är att anläggningen ska öppnas i februari nästa år. Hit ska Apoteas systerbolag flytta: Babyland, Smarta saker och Stor & liten.

Dörren in till det befintliga lagret, som öppnade 2018, är också lika klarröd som Apotea-loggan. Det första som möter oss på insidan är en ganska brant trappa, också röd, som leder upp till ett kök och en matsal. Strax till vänster om trappan finns en glasdörr – och på insidan Apoteas kontor. Allt är samlat under ett tak.

LÄS ÄVEN: Svettigt säljrekord hos Apotea: ”En tydlig försäljningstopp”

Det myllrar av lagerpersonal i köket och matsalen. De sitter vid avlånga bord. Småpratar och äter medhavda lunchlådor. Det är ett ständigt surr här inne. Arbetsklädseln utgörs ofta av t-shirt och byxor i lite grövre material. Även väggarna i matsalen och korridorerna med mötesrum är rödfärgade.

Ehandel knackar på på kontorsdörren och frågar en kvinnlig medarbetare efter superentreprenören, grundaren och vd:n Pär Svärdson. Han som redan 1997 var med och startade upp Adlibris – vars lager Ehandel nyss besökt denna frostbitna torsdag i mitten av november. Pär Svärdson visar sig vara i en annan del av byggnaden för att hitta Ehandel som han tror förvillat sig. Men så plötsligt står han där i egen hög person.

Annons

Omsatte 4 miljarder

Han bär som alltid en pikétröja som för dagen är mörkgrå – och ett par lika mörkgråa jeans. Klädseln har blivit lite av hans signum. Det är även så han ser ut på pressbilder. Alltid pikétröja och jeans. En anspråkslös stil på en man som knappast behöver vända på slantarna.

Ska vi sätta oss först och prata lite i ett mötesrum här borta, säger han och tar täten genom en av de två korridorerna som flankerar en väggsektion i den här delen av byggnaden.

Där inne vetter ett glasfönster ut mot det enorma lagret. Det är minst sagt en mäktig syn. Till höger ser vi ett virrvarr av löpband och maskiner. Och till vänster ett myller av tusentals lådor med förpackade läkemedel – som i sin tur ska packas ned i Apotea-kartonger för vidare transport ut till kund.

Vi slår oss ner vid ett avlångt mötesbord. Ehandel ber Pär Svärdson börja från början och berätta om hur allt började för bolaget – som i fjol omsatte 4 miljarder kronor. Och som i år sålde läkemedel för 30 miljoner kronor under första Black Week-dygnet. Sett till hela veckan landade intäkten på uppåt 200 miljoner.

LÄS ÄVEN: Apoteas Black Week-bomb – sålde för tiotals miljoner på ett dygn

LÄS ÄVEN: Apoteas galna succé: Räknar med över 150 miljoner under Black Week

Apotea hette från början Familjeapoteket AB. Under 00-talet försökte företaget slå sig fram som ett nätapotek. Men tajmingen var fel. Näthandeln med läkemedel hade ännu inte tagit fart. Det var först när Pär Svärdson tog över det konkursmässiga nätapoteket i oktober 2012, och döpte om det till Apotea, som det vände.

Han hade då en framgångsrik exit i ryggen. Redan 1997 var han med och grundade Adlibris – som han och de andra medgrundarna sålde till Bonnier 2005. Apotea flyttade 2012 in i lagerlokaler i Morgongåva (som Adlibris fortfarande använder). Företaget fick också Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek med heltäckande sortiment av både receptfria och receptbelagda läkemedel.

Tre år senare blev det dags för ett ny anläggning på 5 000 kvadratmeter i en företagspark som ägs av finans- och affärsmannen Anders Wall som bor (på ett säteri, reds. anm) i grannorten Heby, säger Pär Svärdson som har en ganska mörk stämma och Stockholmsdialekt. Han är uppvuxen i Bromma och Västervik.

Nytt jättelager

Det var först 2018 som Apotea flyttade till det 38 000 kvadratmeter stora lagret i Morgongåvas utkanter. Det lilla Upplandssamhället har – i och med att även Adlibris jättelager ligger här – därmed kommit att bli Mellansveriges viktigaste och största e-handelshubb. Orten blir nu en än viktigare e-handelsnod när Apoteas andra lager på 38 000 kvadratmeter öppnar i februari nästa år.

Vad betyder det för er att få ett till lager?

Det betyder jättemycket. Det är fullt i vårt befintliga lager. Vi får inte plats helt enkelt.

Varför är Morgongåva en lämplig plats för dessa gigantiska e-handelslager?

Det är sju mil till Rosersberg och därmed nära Sveriges största postterminal. Det är också en väldigt företagsvänlig kommun och här finns även familjen Wall som också stöttar bolag.

Han berättar vidare att Apotea blivit en viktig arbetsgivare i kommunen. I dag sysselsätter företaget närmare 800 personer.

Heby har gått från att vara en avfolkningskommun, när jag kom hit på 90-talet, till att man i dag bygger bostäder här igen. Men det är svårare att hitta folk när vi letar efter apotekare. Men då är det en fördel att ha nära till Uppsala, varifrån vi rekryterat många apotekare.

Apoteas nuvarande anläggning har flera självförsörjande inslag. Den värms upp med takfläktar och bergvärme. Och på taket finns en av Sveriges största solcellsanläggningar. Solcellerna står för cirka 80 procent av byggnadens elförsörjning.

De drev fram tills nyligen hela anläggningen. Men vi har behövt komplettera med extern ström för att försörja våra nya robotar. Men tanken är att solcellsanläggningen nu ska byggas ut ytterligare, så att den kan försörja hela huset igen, säger Pär Svärdson.

Och nu ska även transporterna till och från lagret bli hållbarare. Det är stora satsningar på gång framåt, enligt Pär Svärdson. Men han ber att få återkomma till mer konkret vad det innebär. Han passar dock på att säga att han tycker att e-handeln ofta får oförtjänt mycket kritik för sina transporter, jämfört med den traditionella fysiska handeln.

Den där H&M-skjortan man köper i en fysisk butik har också transporterats dit från exempelvis Kina. Men ibland verkar det som att konsumenter ungefär tror att skjortan är sydd i butiken.

Men det är ingen som ser några lastbilar som ju blir tydligt när man e-handlar. Men det uppstår såklart massa transporter i den fysiska handeln också. Upp till 50 procent eller mer utgörs av fraktkostnad på slutpriset ut till konsument på många varor i den fysiska handeln.

Han tror därför inte alls på att lagstadga fraktkostnader, som facken Handels och Transportarbetareförbundet driver.

Det är mycket snack om last mile i e-handeln. Trots att det är en så liten del av transportkedjan. Och där jobbar vi och andra e-handlare stenhårt med att få fram hållbarare transporter. E-handeln kan leda hela den här omställningen mot hållbara transporter, vågar jag hävda.

Vi har i dag exempelvis fyra fossilfria last mile-leveranssätt, nämligen Airmee, Best, Budbee och Instabox. Och vi går nu mot helt emissionsfria transporter.

LÄS ÄVEN: Lyko och Apotea på studiebesök hos varandra: ”Inga konstigheter”

Han framhåller också att Apotea har en miljözon runt anläggningen.

Miljöklasserna reglerar hur mycket ett fordon får släppa ut. Euro 6 är i dag den högsta nivån. Endast transportörer med fordon som uppfyller den miljöklassen tillåts inom området, säger Pär Svärdson.

Apotea har även som mål att endast ha helt dieselfria transportfordon redan under nästa år.

Men det är knepigt med leveranser i Norrlands inland. Det är den stor utmaning att få bort dieseln där. Men vi har fått bort en stor del av våra fossila bränslen i våra leveransfordon. Och under nästa år ska våra transporter vara 80-90 procent helt fossilfria i stora delar av landet. Men det gäller inte i Norrlands inland. Där har vi ingen bra lösning än.

"Det blev inte bra"

Vi sitter fortsatt i mötesrummet i änden av ett avlångt bord. Pär Svärdson ger ett fokuserat intryck. Han väljer noga sina ord och ger stringenta och genomtänkta svar. Vi kommer in på kritiken mot arbetsmiljön på Apotea. Under e-handelsboomen pandemiåret 2020 framkom det i media uppgifter om exempelvis övervakning av lagerarbetares toalettbesök, tveksamma övertider – och problematiska korttidskontrakt.

Pär Svärdson medger direkt att fel begicks. De hann inte riktigt med sina flöden, säger han. Orsaken var, enligt Pär Svärdson, till stor del att regeringen uppmanade folk att inte gå till fysiska apotek och handla. Denna uppmaning skapade en enorm efterfrågan på Apoteas produkter redan vid pandemiutbrottet i mars förra året, säger han.

Budskapet från regeringen var ju: “vad du än gör, gå inte till ett fysiskt apotek”. Så på tre veckor anställde vi 300 personer. Jag hade aldrig tidigare varit med om ett sådant hårt tryck på försäljningen. Som det största nätapoteket i landet så behövde vi växla upp vår kapacitet rejält, för att kunna leverera.

LÄS ÄVEN: Apotea får ny chef: “Sveriges mest lysande framgångssagor”

Detta medförde övertidsarbete för många lagerarbetare, samtidigt som Apotea, enligt Pär Svärdson, hade för få chefer. Och för stora lagerteam, för att på ett bra sätt hantera arbetsmiljön, säger han.

Det blev inte bra. Och det är mycket vi är värda kritik för. Men samtidigt var det en helt unik och ny situation för oss som vi inte hade ställts inför innan. Och vi har gjort en rad åtgärder sedan dess. Nu är vårt mål att bli Sveriges bästa arbetsplats.

Hur ska ni bli det?

Vi har bland annat tillsatt ytterligare en vice vd som främst jobbar med affärsutveckling inom HR. Vi har även tillsatt fler mellanchefer. Och gjort arbetsteamen mindre. Det är mindre grupper om fem nu. Då blir det tydligare vem gruppen är och vad den gör. Vi har även jobbat nära facket kring arbetsmiljöfrågor.

LÄS ÄVEN: Apotea värvar vice vd med fokus på ledarskap 

Vad har ni mer vidtagit för åtgärder?

Vi tog efter kritiken fram en lista med 116 punkter på åtgärder. Det handlar bland annat om att utbilda personalen i våra värderingar. Vi höll den första kursen i början av november.

Vad får de lära sig?

Ja, bland annat att packa saker så de inte går sönder eller läcker under frakt. Kursen var oerhört uppskattad. Det är en del av att skapa en positiv känsla runt arbetsmiljön. Våra medarbetare ska jobba för att få nöjda kunder. Det skapar mening.

Vi blir avbrutna av några kollegor som bokat mötesrummet vi sitter i. Pär Svärdson ursäktar oss och tar sedan täten ut genom rummet fram till en dörr som leder till en trappavsats med utsikt över hela lagerytan. Skalan är enorm.

På ena sidan ser vi tusentals kartonger med varor. Mellan kartongerna går lagerarbetare med vagnar och hämtar produkter. På höger sida ser vi ett virrvarr av löpband och maskiner, som exempelvis försluter paket eller sätter etiketter på dem.

Utmed löpbanden sker viss manuell hantering. Lagerarbetare justerar bland annat läkemedels placering i kartongerna. De undersöker också om en låda är klar för utleverans. Eller om den behöver gå ett varv till på bandet – för att kompletteras med ytterligare en produkt eller flera.

Det bullrar en del. Främst från delen med löpband och maskiner förstås. ”Kartongavdelningen” har förhållandevis låg bullernivå. På lagerbyggnadens andra långsida återfinns de sex ABB-robotarna på en lång rad – med i vissa fall långa mellanrum. De lyfter paket på runt 20 kilo, berättar Pär Svärdson.

LÄS ÄVEN: Apotea omsatte 1,2 miljarder under Q1: “En del försenade leveranser”

Han tar täten ner för den ganska branta metalltrappan som leder till lagergolvet. På vår vänstra sida ser vi några av robotarna som staplar tyngre lådor. Ett gas- eller blåsliknande ljud uppstår när de, med sina griparmar, tar upp och släpper lådor med stor precision.

Lagrets automationsgrad ligger i dag på runt 75 procent, berättar Pär Svärdson medan Ehandel kämpar lite med att hinna med hans höga tempo väl nere på lagergolvet. Målet är dock att gradvis öka automationen, tillägger han. Men han kan inte ge någon mer konkret prognos.

Varje dag kommer det in 200 pallar med läkemedel, ropar Pär Svärdson.

Vill ha mer lösvikt

Det märks att han trivs här, i själva hjärtat av verksamheten. Han är normalt sett här flera gånger i veckan. Inte minst för att göra förbättringar. Det finns alltid moment eller flödesprocesser som kan optimeras, säger han. Apotea är verkligen hans bebis.

Det är en yta på 38 000 kvadrat. Det är mycket. Det förstår många. Men det är ofta svårt att greppa. Så jag brukar säga att det får plats 10 000 SL-bussar parkerade här inne.

Han går fram till en låda med inplastade flaskor med ansiktsrengöring. Han säger att det är olyckligt att många producenter levererar varor, omsvepta med mycket plastemballage. Det är dels inte särskilt miljövänligt. Och dels svårt för lagerarbetarna att få ut produkterna ur plastförpackningar.

Det är också risk att läkemedelsförpackningar – när medarbetare ska bända och vrida för att få sönder plasten – går sönder innan de ska skickas iväg till kund. Då uppstår ett onödigt svinn, påpekar han.

Han visar Ehandel hur svårt det kan vara att få bort plasten som i det här fallet omgärdar sex flaskor. Han bänder och böjer och försöker få sönder emballaget.

Ja, du ser. Det är inte lätt.

Han visar sedan en annan stor pappkartong med lotiontuber i lösvikt. Detta kallar han för ett föredöme.

I dag är runt 5 procent av våra inköp från leverantörer lösvikt. Men vi skulle önska att den andelen kunde öka. Att få bort mycket av plasten skulle hjälpa våra lagermedarbetare mycket och allt skulle bli så mycket effektivare i sammanställningen och packningen av varor.

Hur gör ni med läkemedel som måste destrueras?

Vi skickar returpåsar till kunder så att de kan returnera utgångna produkter. Sedan bränner vi läkemedlen. Då destrueras de miljöförstörande ämnena.

Vi lämnar ytan som är full av kartonger – och som säkert utgör runt två tredjedelar av den totala lagerytan på 38 000 kvadratmeter.

Pär Svärdson tar oss nu med till området med många löpband och förpacknings-, sorterings- och etikettmaskiner av olika slag. Det är ett virrvarr av löpband både i golvnivå och i luften. Det här är den klart bullrigaste delen av anläggningen.

Här finns det också en hel del manuella inslag. Lagerarbetare, många relativt unga av båda kön, står utplacerade på olika delar av löpbandssystemet. De ser bland annat över att alla produkter som ska skickas till en specifik kund är på plats i lådorna. Vi får sedan se en avlång maskin med ett takförsett löpband. Utmed sidorna skickas varor ut som tas om hand av lagerarbetare.

Det här kallas för Aframe. Jag tror det heter så för att utsläppsdelen där är formad som ett ”A". Hit kommer ofullständiga ordrar och fylls på, säger Pär Svärdson.

Skickade 50 000 paket

Vi korsar lagerbyggnaden och går i stället bort till en av ABB-robotarna. Vi väntar en liten stund tills ett tyngre paket dyker upp på det intilliggande löpbandet. Det väger uppåt 20 kilo, säger Pär Svärdson.

Titta nu. Nu tar den paketet där ser du, säger han.

Roboten lägger sedan paketet med stor precision i en perfekt staplad hög.

Vi skickar cirka 40 000 paket per dag.

Det ska dock, bara ett par veckor efter Ehandels lagerbesök, visa sig att Apotea lyckades skicka uppåt 50 000 paket, motsvarande ett paket i sekunden, under Black Weeks första dygn.

Under dagtid är man uppåt 400 på plats på lagret. Och på kvällar och nätter cirka hälften så många, berättar Pär Svärdson.

Han stannar till i närheten av roboten vi precis tittat på. Han frågar en lagermedarbetare varför han och kollegan staplar lådor som de gör. Kollegan förklarar att de gör precis det de ska och övertygar Pär Svärdson om att allt går rätt till.

Vi går sedan upp en våning. Här hanteras alla receptbelagda mediciner, av ett 60-tal apotekare. Det är en mix av kontor och lager. Apotekarna håller koll på vilka recept som skrivits genom att ta del av journaler på sina datorskärmar. Ytan med skärmar, skrivbord och kontorsstolar är komprimerad. Men det finns även ytterligare 30 apotekare på ett lager på Lidingö.

Apotekarna lägger, efter att allt har stämts av i systemen, ner de receptbelagda medicinerna i påsar. Påsarna läggs på ett löpband som ansluter till ett annat band som skickar ned påsarna till lagret under våningen. Där nere, på lagergolvet, packas de samman med andra icke receptbelagda läkemedel.

Vi frågar hur mycket Pär Svärdson själv kände till om apoteksbranschen innan han drog igång sitt företag. Och får ett rakt, men kanske något oväntat svar.

Ingenting. Jag kunde ingenting. Men det som snabbt slog mig var hur stor apoteksmarknaden är. 80 miljoner recept skrivs ut varje år exempelvis.

Är det tudelat att sälja produkter som bygger på att folk är eller kan bli sjuka?

Nej, folk kommer alltid bli och vara sjuka i olika utsträckning, så jag ser bara att vi hjälper människor. Däremot finns det ju problem med att det skrivs ut för mycket penicillin. Men Apotea sköter ingen utskrivning. Det gör ju läkarna.

Vad har du dragit för lärdomar av pandemin?

Vi är bättre förberedda nu. Vi har bättre beredskap. Efter första vågen utbildade vi vår personal. För annars är det ju lite som när ”Hesa Fredrik" ljuder. Alla vet att det kan vara ett olycksbådande ljud. Men ingen vet egentligen exakt vad man ska göra.

Utifrån den logiken satsade vi på att utbilda alla medarbetare så de kan något mer utöver sitt kärnområde. Om man till exempel håller på med inköp, ska man även kunna en del om inleveranser. Jobbar man på marknad ska man ha kunskaper om hur vår kundtjänst fungerar, och så vidare.

En annan utmaning för många e-handlare är de globala fraktproblemen. Hur har de påverkat er?

Ganska lite. Men vi är lite påverkade av bristen på halvledare. Det är svårt att få tag på reservdelar till våra robotar. Så vi måste vara ute i god tid för att få hem våra produkter.

LÄS ÄVEN: Apoteas frakt-bonanza mot nya höjder – ”halverad frakttid”

När det kommer till exempelvis en storsäljare som Alvedon så framställs paracetamol – den aktiva febersänkande substansen –  i Kina. Men själva tabletten tas fram i Indien. Och sedan sammanställs tabletterna och läggs i förpackningar, av svenska bolag, i Sverige – efter att tabletterna har fraktats hit med containerfartyg från Asien.

Men även om det är förseningar på sjön nu så får det plats otroligt många tabletter på ett 40 000 fots containerfartyg. Så det är inget problem.

Det är värre med mer skrymmande saker som soffor och barnvagnar exempelvis. Men våra produkter på Apotea tar generellt väldigt liten plats på fraktfartygen. Så vi får med oss mycket hit.

Vad lärde du dig från Adlibris-åren?

Att "snabbt, billigt och fraktfritt" är ledord. Jag förstår faktiskt inte kritiken mot fri frakt. Vi jobbar stenhårt med hållbara last mile-transporter. Och det är en märklig tanke att just våra transporter skulle vara så mycket mer miljöfarliga än de som går till den fysiska handeln.

Varför ska vi beläggas med en extra kostnad? Och hur miljövänligt är det att ta sin bil till gallerian och köpa den där skjortan från H&M – som fraktats hit från Asien med containerfartyg och sedan lastbil?

Det frågar sig Pär Svärdson retoriskt när vi återigen är ute i köks- och matsalsdelen – där det alltid myllrar av lagerarbetare som värmer sina luncher och småpratar sittandes vid borden.

Vi tar i hand och Ehandel tackar för sig många intryck och kunskaper rikare. Vi går ner för trappan. Och möter de som är på väg in till sitt kvällspass. Där ute skymmer det. Ja, det är nästan helt mörkt nu. Vi blickar återigen mot lagerfasaden. Apotea-loggan lyser nu neonröd i skymmningen.

Nu siktar Ehandel på att nästa år få besöka det nya lagret.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!