Ehandelspodden söker sig fram bland E-handeln

Denna veckas avsnitt av Ehandelspodden djupdyker i något så roligt som produktsök. Sökrutan de flesta nätbutiker har på sin sida levererar, som de flesta e-handlare också vet, inte alltid de bästa resultaten. Detta är något som Robin Mellstrand vill fixa.

I Ehandelspodden nummer 15 träffar vi Robin Mellstrand ifrån Loop54. Ett svenskt företag som vill fixa produktsöken. Vi har tidigare skrivit om denna uppstickare på marknaden med sökleverantörer som ApptusFact-Finder och open source-alternativ som Solr och Lucene.

Robin Mellstrand ger dock inte mycket för befintliga lösningar och tycker fortfarande att sökmotorn i nätbutiker i det stora hela är sönder. Hans bolag som fortfarande är ganska litet jobbar nu på att skala upp verksamheten. De ska efter ett års förhandlingar ha säkrat en investering i bolaget. Samtidigt har de planer på att även kunna tillgodose mindre e-handlares sökbehov.

Annons

Idag är det primärt bolag över 10-15 miljoner i omsättning som är kunder. Det krävs även över 1000 artiklar för att de ska vara någon idé med en extern sökleverantör berättar Robin. Annars kan man klara sig med befintliga lösningar och metoder.

Det klassiska är förstås en textbaserad sök som jobbar med texten i antingen rubrik eller produkttext, alternativt om man taggat produkterna vilket naturligtvis förbättrar relevansen.

Jobbar endast med söken

Robins bolag jobbar även de med produkttext och namn men istället för att endast bearbeta texten så ska man se till sammanhanget. Vi har tidigare skrivit om att de hittar alla kakor, även rån och kex.

Ehandelspodden tar oss igenom Robins resa med företaget och hur man driver ett sådant bolag. Det är intressant att deras produkt endast behandlar e-handelssöken och inget annat. De rekommenderar till exempel andra företag som Nosto och RichRelevance för kampanjer och personalisering av e-handeln.

Robin berättar bland annat hur de underskattade hur väldigt väldigt svårt sök är. Idag ska de dock ha en relativt finputsad produkt som man nu hoppas kunna bli en form av standard i branschen.

Det är en intressant resa och en mycket fokuserad produkt som vi får ta del av i veckans Ehandelspodden. Missa det inte, speciellt inte om du gillar att grotta ner dig i sökmotorer. Du finner veckans avsnitt här.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!