Elbilsbolaget breddar sortimentet – ”kan användas som lager”

"Kunden kan optimera sina lagerflöden".

Svenska Einride, grundat 2016, vill revolutionera transport- och logistikbranschen med sina elektriska fordon. Och den senaste tiden har även handeln fått upp ögonen för företaget.

Bolaget tillverkar, i Göteborg, eldrivna lastbilar och vissa modeller är självkörande. Huvudkontoret finns i Stockholm. Grundare är entreprenörs-trojkan Robert Falck, Linnéa Kornehed Falck och Filip Lilja. Vd:n Robert Falck och marknadschefen Linnéa Kornehed Falck är storägare i bolaget – tillsammans med investmentbolagen EQT och Capital Group.

Annons

LÄS ÄVEN: Vem är det som kör? – Han vill sälja autonoma ellastbilar till e-handlarna: “Framtiden”

Bland kunderna hittar vi bland andra Lidl, DB Schenker, SKF och Apotea, som använder Einride-fordon i sin verksamhet. Nyligen presenterades även en affär med danska fraktjätten Maersk, som ska köpa in 300 elektriska lastbilar, som ska rulla i USA inom två år.

"Kan användas som lager"

Nu står det även klart att Einride utökar sitt sortiment, med ytterligare en produkt. Men den här gången rör det sig om ett komplement till lastbilarna, nämligen en trailer. Det rapporterar Di Digital. Dragvagnen kan både användas till Einride-fordon och andra eldrivna lastbilar. Enligt bolaget är det den första elektriska trailervagnen, i sitt slag.

Vi har alltid sett transportsystemet som just ett system. De olika hårdvarubitarna, från laddare, trailers, dragare och olika konfigurationer, har vi för att kunna lösa uppgiften att tillhandahålla hållbara transportlösningar, säger Robert Falck till sajten och tillägger:

Trailern kan exempelvis fungera som lager och kunden kan därmed optimera sina lagerflöden. För oss är det ett naturligt nästa steg för att elektrifiera transportbranschen ännu mer.

Nu återstår det att se hur marknaden tar emot den nya trailerlösningen. På frågan om Einride är på väg till börsen svarar Robert Falck att det är målet på sikt.

Vi utvärderar alltid den bästa finansieringslösningen, men just nu finns det inga konkreta planer. Vi tror inte bara på hållbarhet för transporter, utan också på hållbarhet i affärer. Det kan få ta tid, säger han.

Annons
Annons