Så nu lanserar de en "Core Collection" för vuxna och en barnkollektion som länge efterfrågats av kunderna. Båda kollektionerna säljs exklusivt via Eldorados egen webbutik med start i dag, den 9 maj klockan 10:00.
Motiven på kläderna är inspirerade av några av de mest omtyckta produkterna i Eldorados sortiment, allt från skafferivaror till konserver. Den nya Core-kollektionen innehåller t-shirts, sweatshirts och crop-tops prydda av 18 olika prints, för både dam och herr.
I barnkollektion ingår bodies och t-shirts för baby samt t-shirts och sweatshirts för barn.
Emma Töpel Hanson, chef för marknadskommunikation för egna märkesvaror på Dagab, Axfood, berättar för Ehandel.se att Eldorados moderelease från början var ett kreativt grepp för att lyfta varumärket – och att idén om att ta fram merch snabbt växte till något större.
Vi på Eldorado var tidiga med att skapa kreativa kommunikationskampanjer utöver det vanliga och var nog ett av de första varumärkena att skapa merch på det sättet vi ser att många andra varumärken gör idag. Vi är inne på vårt sjunde år i år, säger hon.
Vårt mål med klädkollektionerna från start var egentligen aldrig försäljning utan ambitionen och målet har varit att stärka Eldorados gillande ur ett varumärkesperspektiv. Och det har vi lyckats med genom åren. Men i och med det stora genomslaget och höga efterfrågan så har vi i takt med framgången velat och behövt göra en del förändringar och förbättringar i sättet vi jobbar. Vårt mål är dock fortsatt att stärka Eldorado som varumärke.
På frågan om hur stor del av Eldorados totala försäljning som kommer från modebutiken svarar Emma Töpel Hanson att det inte är siffror hon kan dela med sig av.
E-handeln drivs i dag i liten skala, men har successivt vuxit. Något dedikerat team finns dock inte.
Vi är ett litet team på tre personer på Dagab, Axfood, som jobbar med marknadskommunikationen för våra egna varumärken och tillsammans med Eldorados byrå Redgert Comms är vi ett gäng som jobbar med all form av kommunikation för Eldorado, däribland klädkollektionerna. Så vi har inget dedikerat team som endast jobbar med klädkollektionerna och vår e-handel, säger Emma.
Hon berättar dock att motiven och trycken på plaggen i vissa fall tas fram i samarbete med frilansande konstnärer.
Vi har under åren jobbat med externa kreatörer för våra kollektioner, framför allt på våra sommarkollektioner. När det kommer till våra Core Collections så görs dessa designs inhouse tillsammans med vår byrå. Men vi låter idéerna styra här och behöver vi ta in externa kreatörer så gör vi det.
Alla plagg produceras on demand, vilket innebär att varje plagg trycks först efter att en beställning lagts. Det har inneburit flera fördelar, berättar Emma.
Fördelen med "made to order" är framför allt att vi slipper lagerhanteringen. Plaggen trycks efter lagd order och skickas direkt från tryckeriet till slutkonsument. Det har underlättat våra flöden och även hanteringen av ordrar.
Hur ser strategin ut för kollektionerna? Finns det en ambition att bygga upp ett mer permanent sortiment?
För två år sedan sa vi hejdå till våra berömda sommarkollektioner som varje år sålde slut väldigt fort. Numera erbjuder vi en core collection som varje år förnyas där utbudet består av baskläder med prints som är tagna från vårt breda produktsortiment. Modernt, stilrent och som tilltalar många. Om vi kommer göra fler släpp på specifika teman som spelar an på trender och aktualiteter i omvärlden låter jag vara osagt.
Huruvida satsningen på barnkläder är startskottet för en bredare expansion svarar Emma:
Det är mycket möjligt. Vi jobbar nyfiket och gillar att testa oss fram.
Är målet att ha en mer kontinuerlig e-handel framöver, snarare än att enbart sälja vid enskilda släpp?
Eftersom vi numera jobbar med "made to order" så kan vi ha butiken öppen längre, vilket vi har anammat också. Men för att behålla nyhetsvärdet, spänningen och nyfikenheten kring kollektionerna väljer vi att öppna butiken under satta perioder.
Vad har ni lärt er från tidigare lanseringar, och hur har det påverkat utvecklingen av de nya kollektionerna?
Vi har lärt oss otroligt mycket. Vi har byggt upp vår e-handel på egna ben med allt vad det innebär och såklart lärt oss massa på vägen. Vi började småskaligt och packade och skickade alla ordrar själva, vilket på sikt inte var en långsiktig lösning, därför la vi om hela vår distribution till "made to order", säger Emma Töpel Hanson och avslutar med:
Att våga ta beslutet att avsluta våra sommarkollektioner var ett stort steg för oss eftersom de sålde så pass bra, men vi avslutade på topp och var redo att ta nästa steg. Nu kan vi erbjuda våra kollektioner till alla under en längre tid vilket har gjort våra konsumenter nöjda. Men vem vet vad som händer framåt, med Eldorado kan allt hända.