Electrolux tvättar e-handlarens kläder på lagret i ny kampanj

"Det är väldigt spännande".

Vi köper mer kläder än någonsin, men använder dem också mer sällan, enligt Sellpy. Varje plagg används i genomsnitt 10 gånger och av de som kasseras så återanvänds endast 8 procent medan 56 procent slängs, enligt secondhand-specialisten.

Därför har de nu ingått ett samarbete med Electrolux för att minska klimatpåverkan från modeindustrin. Electrolux har tvättat och fräschat upp 2 000 unika plagg med ångfunktion på Sellpys lager, för att minska antalet transporter. Samtliga dessa plagg kommer att tillgängliggöras för försäljning under en gemensam kampanj hos Sellpy.

Annons

Vårt mål är att innan år 2030 ska kläder hålla dubbelt så länge och dess miljöpåverkan ska halveras. Genom vårt samarbete med Sellpy, Sveriges ledande e-handelsplattform för andrahandskläder, vill vi skifta fokus till alla de fantastiska fördelarna med secondhand. Vi har alla ett gemensamt ansvar att värna om klimatet, och vi vill visa hur man med så enkla medel kan bygga en hållbar och personlig garderob som är snäll mot miljön, säger Vanessa Butani, VP Group Sustainability på Electrolux, i ett pressmeddelande.

Med köpet skickas även ett antal tvättråd, som ska hjälpa konsumenterna att sänka sin energiförbrukning, spara vatten och använda rätt tvättmedel för att minska miljöpåverkan.

Vi tycker det är väldigt spännande att kunna erbjuda professionellt tvättade plagg tillsammans med Electrolux och på så sätt få ännu fler att välja second hand i stället för nyproducerat, säger Gustav Wessman, Sverigechef på Sellpy.

Annons