Elektronikjätten om e-handeln: “Kommer att hoppa flera år framåt”

"Många konsumenter får erfarenhet av hemleveranser".

Fraktbolag, e-handlare och handelsforskare tror att vi kommer att få se en långsiktigt förändring i konsumenternas beteende efter coronapandemin. En förändring mot en större andel e-handel.

LÄS ÄVEN: Därför kommer e-handeln att gå stärkt ur corona-krisen

Annons

Nu sällar sig den svenska elektronikjätten Netonnet till denna skara. Företaget har redan sett en förändring i hur norrmän och svenskar handlar hemelektronik.

Som omnikanalsktör, som erbjuder både varor online och i våra lagershoppar, kan vi tydligt se hur utvecklingen skiljer sig åt mellan fysisk handel och online-handel. Vi ser att de strikta förhållningsreglerna, särskilt i Norge, gör att utvecklingen påskyndas inom e-handeln, säger Stefan Svensson, logistikchef på Netonnet, i ett pressmeddelande och tillägger:

Många konsumenter som inte testat e-handel tidigare testar nu nya lösningar och får därmed erfarenhet av hemleveranser.

"Ingen anledning att sluta"

Netonnet räknar med att e-handelsbranschen tar ett stort hopp framåt i mognad. Speciellt stark utveckling kan det bli tal om i Norge. Ett land som just nu har hårdare restriktioner och även ligger något efter Sverige när det kommer till e-handelsutvecklingen, enligt dagens rapport ifrån PostNord.

Som vi ser det tror vi att Norge, och i viss mån även Sverige, kommer att hoppa flera år framåt i utvecklingen när det gäller e-handel. Detta stöds av Netonnets egna siffror och erfarenheter de senaste veckorna, säger Stefan Svensson, och tillägger:

Om kunderna får en bra upplevelse med en tjänst som ger dig varorna enklare och snabbare hem finns det ingen anledning till att de kommer att sluta använda den här typen av lösningar och tjänster när vardagen återgår till det normala.

Annons