Black Friday: Elgiganten om stora kökaoset: ”Vi beklagar verkligen”

"Vi har arbetat stenhårt för att lösa situationen".

Elgiganten fick en minst sagt tuff start på Black Friday. Trycket på de nordiska sajterna blev så hårt att fyndsugna kunder blev placerade i kö. Köer som kunde vara i över en timme.

På grund av ett extremt högt tryck på vår hemsida har dessvärre tekniska problem uppstått. Vi förstår att detta är frustrerande för våra kunder som sitter redo för att klicka hem den hemelektronik och de vitvaror som de valt ut, säger Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten, till Ehandel.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Elgiganten pallade inte trycket – kunder tvingas köa

Väl inne på sajten fortsatte problemen. Ytterligare köer uppstod för att kunna genomföra köp och de gånger Ehandel testade under natten, morgonen och förmiddagen fick vi meddelandet att de olika varorna ej var köpbara, trots att de fanns i lager.

Vi har fullt fokus på att försöka lösa våra tekniska problem. Vi har sedan igår kväll och hela natten arbetat stenhårt för att lösa situationen.

Dessutom fanns möjligheten att runda kösystemet, om man blockerade kö-sajten man skickades till. Däremot behövde den avblockeras när man väl kom in på sajten, för att ett köp skulle kunna genomföras. Men runt klockan 10.20 på förmiddagen verkar dimman ha lättat lite. Då kunde man nå sajten utan kö, däremot kvarstod väntetiden för att genomföra köp.

"Beklagar situationen"

Många kunder väljer aktivt bort butiker under reahögtider just för att slippa köa. Men hos Elgiganten fick de nästan samma upplevelse som i butikshandeln, även om de slapp trängas fysiskt.

För Elgiganten är nöjda kunder det allra viktigaste och därför beklagar vi verkligen den nuvarande situationen. Vi har fortsatt mycket varor på lager, både på nätet men också i butik. Alla våra butiker och varuhus är nu öppna och våra medarbetare där kan assistera alla kunder som önskar hjälp med att beställa via nätet.

Hur har problemen påverkat försäljningen?

Hur detta påverkar försäljningen är för tidigt att säga då våra erbjudanden gäller hela helgen, som sagt beklagar vi verkligen situationen som uppstått och räknar med att problemet snart är löst, avslutar Li Persson.

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!