Elgigantens stora Black Friday-revansch: ”Har lyckligtvis fungerat”

Kunderna slapp köa online.

De flesta minns nog Elgigantens e-handelshaveri från förra årets Black Friday när sajten inte orkade med alla besökare och helt enkelt började placera dem i kö. De lyckliga som väl nådde den fick slita mot en minst sagt bångstyrig webbutik som inte alls fungerade som den skulle.

Men i år blev det en helt annan historia. Elektronikjätten lyckades ta sig igenom årets stora shoppingdag utan några spektakulära bekymmer och verkar även ha belönats rikligt av kunderna.

Annons

Det är betydligt högre besökstrafik i år, trots det har vår hemsida lyckligtvis fungerat som den ska. Vi lärde oss mycket av det som uppstod förra året och inför årets Black Friday har vi förberett oss ordentligt. Vi har bland annat fyrdubblat kapaciteten på våra servrar, samt riggat och testat alla system för att kunna hantera högre belastning, säger Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten, till Ehandel.

Dessutom har konverteringen sett bättre ut än någonsin nu när hemmasittande shoppare letat fynd inför stundande juletider.

Det som är roligt att se är att betydligt fler kunder handlar när dom väl besöker vår site. Det är tydligt att produkterna vi erbjuder har en stor betydelse för människor under rådande omständigheter, säger Li Persson.

Annons