Elgigantens VD om Amazons svenska lansering: ”Vi räds inte”

Redo att möta konkurrenten.

Efter år av signaler, spekulationer och rykten fick vi i går nyheten svart på vitt: Amazon bekräftade sin kommande svenska lansering.

LÄS ÄVEN: Amazon lanserar i Sverige: "Vi är optimistiska"

Annons

Ett område som pekats ut som särskilt sårbart för jättens intåg är branschen hemelektronik, som redan dras med både konkurrens och pressade priser. Konkurrenter som skickar varorna från andra länder behöver inte bry sig om den bland svenska e-handlare illa omtyckta kemikalieskatten, vilket bidrar till att de ofta kan hålla ännu lägre priser.

"Kommer högst troligt att påverka"

Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, tycker att det är svårt att spekulera i hur Sverige och svensk e-handel kommer att påverkas av Amazons intåg i Sverige.

Det man kan se är att svenska e-handlare redan kommit relativt långt när det kommer till utbud, förbättrad kundupplevelse samt nya smidiga och snabbare leveransmöjligheter. Samtidigt bör man ha stor respekt för Amazon. Deras etablering på den svenska marknaden kommer högst troligt att påverka den svenska handeln på ett eller annat sätt. Däremot är vi säkra på att konkurrens är bra för svenska konsumenter, vilket i sin tur driver utvecklingen hos svenska e-handlare, säger han till Ehandel.

Hittills tyder mycket på att Amazon planerar att växa sig stora i Sverige genom att locka så många som möjligt att sälja på företagets marknadsplats.

Hur påverkar det specifikt er på Elgiganten, som ju också driver en marknadsplats?

Elgiganten är marknadsledande och vi säljer hemelektronik, vitvaror och kök, både digitalt och i butik. Vi är ett stort nationellt varumärke i kombination med lokal närvaro runt om i landet.

LÄS ÄVEN: Elgiganten Marketplace når 100 säljare - visionen är ett superutbud

"I slutändan handlar det inte om Amazon"

Enligt Niclas Eriksson kommer Elgiganten att påverkas av Amazons svenska lansering, men det är för tidigt att att säga exakt hur.

Annons

Klart är att vi på Elgiganten fortsätter att utgå från våra kunders behov och förväntningar. Vi vill inspirera men också ge det bästa priset för såväl handplockade kvalitetsprodukter som plånboksalternativ. Vi satsar på våra fantastiska medarbetare så att vi kan ge de bästa råden och servicen till våra kunder, säger han, och fortsätter: ​

Vi tror nämligen på att vara både digitala och fysiska och att kundernas behov av hjälp med sin teknik kommer fortsätta öka. Kombinationen mellan vår e-handel och vår fysiska närvaro genom 176 butiker runt om i landet och 3400 kompententa medarbetare är det som gör oss starka.

Finns det anledning till oro?

Att få in nya konkurrenter på den svenska marknaden är spännande. Vi räds inte. Förändring och konkurrens kommer att göra oss bättre. I slutändan handlar det inte om Amazon utan om var kunden är och vill ha. Och hur vi möter det. Därför ska vi fortsätta leverera en personlig, mänsklig och fantastisk upplevelse, digitalt som fysiskt.

Annons