Ellos försvar efter anmälan: Reklamen riktar sig mot nordiska kvinnor

"Vi kommer se över kampanjens innehåll som formulerades 2019".

Som ehandel skrev tidigare idag har Fair Action anmält Ellos Group till Reklamationsombudsmannen (RO). Det handlar om deras reklamkampanj "Made by women", där tre framgångsrika svenska kvinnor ska framställa Ellos som ett feministiskt företag. Men Fair Action reagerar på att man inte lyfter de kvinnor som står bakom tillverkningen av den klädkollektion som visas upp i reklamfilmen.

Ellos köper in en betydande andel av sina produkter från Bangladesh och Indien, där majoriteten av de som syr plaggen är kvinnor. Lönerna i klädfabrikerna i dessa länder är generellt så låga att sömmerskorna har svårt att ha råd med det mest grundläggande som mat och mediciner. Minimilönen i Bangladesh är mindre än hälften av vad en anställd i klädfabrikerna behöver för att kunna leva på sin lön, menar Fair action.

Annons

Nu har Ellos Group valt att kommentera anmälan.

Inom ramen för just detta koncept riktar vi kommunikation till nordiska kvinnor mitt i livet och lyfter liten som stor, ung som gammal.

Ett svar som inte Fair Action anser är tillräckligt.

I sitt svar till oss duckar Ellos för kritiken och gör inget löfte om att börja berätta vad sömmerskorna som tillverkar deras kläder tjänar. Det är magstarkt att först sticka ut hakan och säga att Ellos ”tar ställning för jämställdhet och kvinnliga rättigheter”, men sen inte kunna garantera att kvinnorna som jobbar i produktionen har löner som räcker till ordentlig mat, boende och sjukvård, säger Maria Sjödin, sakkunnig på Fair action.

Ellos medger delvis att kampanjen kan sakna en tydlighet och tänker nu titta på kampanjens innehåll som formulerades 2019.

Vår utgångspunkt är alltid att värna om våra kunder och bidra till ansvarsfull marknadsföring, vi ska titta på om kampanjen uppfyller sitt syfte att utgöra inspiration för bolagets huvudsakliga målgrupp, säger Johan Kromer, sortimentschef Ellos.

Johan Kromer fortsätter:

Made By Women har alltid haft som syfte att lyfta fram inspirerande kvinnor med avsikt att bygga samhörighet hos bolagets målgrupp – kvinnan mitt i livet – genom att förmedla deras berättelse på ett naturligt sätt.

Annons

Anmälan handlar om femwashing menar Fair Action.

Vi anser att reklamfilmen, och kampanjen “MADE BY WOMEN” är femwashing, alltså att Ellos vill sälja sina produkter till kvinnor genom att framställa sig som ett feministiskt företag. Men företaget är inte transparenta med en av de största riskerna kopplat till jämställdhet och kvinnors rättigheter inom klädtillverkning; sömmerskors lönenivå. Ellos berättar inte vad kvinnorna som tillverkar deras kläder har i lön, och företaget har inte en plan för att kartlägga och hantera glappet mellan faktiska löner och löner som går att leva på, skriver Fair action anmälan till RO.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!