Emma Hernell om nya VD-rollen: ”Måste förstå hela pusslet”

Så ska hon leda HUI i en föränderlig bransch.

Under tisdagen kom beskedet att HUI:s vice vd, Emma Hernell, nu tar klivet längst fram i ledet som ny vd. Nu berättar hon om det nya uppdraget som ansvarig.

Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot att ta det ansvaret. Jag har varit med och drivit förändringsarbetet under en period nu, så det känns väldigt naturligt att ta nästa steg, säger Emma Hernell till Ehandel.

Annons

Vad innebär "nästa steg" för HUI mer konkret?

HUI har gått från att vara ett utredningsinstitut till att bli ett modernt konsultföretag, som utöver analys också erbjuder rådgivning och strategiarbete. Så vi går från bara analyser till att också bli rådgivande konsulter. Samtidigt så befinner vi oss alla på en marknad som förändras väldigt snabbt och vi ser att företag i dag behöver göra en ordentlig analys - både var man befinner sig i dag och vart man är på väg.

Som läsare av Ehandel känner man nog mest igen Emma Hernell som expert i våra mer analyserande artiklar. Inte sällan kopplat till konsumtionsmönster. Analyser som med facit i hand visat sig vara väldigt träffsäkra. Så det är ingen slump att det kommer att bli lite mer fokus på den delen när hon nu tar över rodret efter Jonas Arnberg.

Jag brinner mycket för konsumentdelarna och medborgardelarna. Att förstå människors värderingar och beteenden. Hur de hela tiden förändras och hur det påverkar detaljhandelslandskapet. Människor i dag har ett konsumtionspussel där man handlar saker och tjänster i olika situationer och sammanhang. Att förstå vad som ligger bakom de drivkrafterna och beteendena kommer jag vilja ägna mig mer åt.

Sen har också HUI en väldigt stabil grund med kunskaper om hur de olika marknaderna fungerar, vilka företag som finns där, hur affärsmodellerna förändras.

Vilka trender och förflyttningar ser ni i dag, som vi pratar för lite om?

Dels en förflyttning som pågått sedan 50-talet och därför inte är så ny kanske. Det är att vi lägger en mindre andel av våra disponibla kronor på prylar och mer på tjänster. Det kan vara restaurangtjänster, kultur, underhållning, hushållsnära tjänster och convenience. De delarna tycker jag är jättespännande och jag tror att vi kommer att prata mer om det framöver.

Det är till exempel uppenbart att utbudet i stadskärnor och handelsplatser har förändrats under pandemin. Så det ska bli spännande att se vad de ska fyllas med. För att lyckas bra behöver man förstå hela konsumtionspusslet. Både handelsföretagen och alla andra som befinner sig i konsumtionslandskapet.

Annons

Tydliga exempel på det här är hur vi ser fler och fler aktörer som kompletterar sitt utbud av produkter med olika tjänster. Eller större kedjor som inför prenumerationer på sina varor.

Clas Ohlson är ett jättebra exempel på det och hur convenience inte bara är att få prylen hem. Utan även att få den monterad, eller att få den att ens fungera i det uppkopplade hemmet. Det tror jag att vi får se mycket mer av. Sen finns det ett antal tjänster som driver detaljhandel. ROT-tjänster är ett exempel, där man till exempel kan behöva köpa tapeter, säger Emma Hernell och avslutar:

Men det finns också tjänster som konkurrerar om konsumenternas plånböcker. Hushållsnära tjänster tar ett utrymme, snarare än driver ytterligare konsumtion. Och så finns det ett stort spektra som saknats under pandemin. Teaterbesök, restaurangbesök och biobesök bland annat, som också driver annan typ av konsumtion. Man kanske köper nya kläder inför det där teaterbesöket, fördriver tid i butiker efter arbetet innan teatern öppnar, och avslutar med ett restaurangbesök efteråt. Det är uppenbart att olika branscher driver varandra.

Emma Hernell tar över vd-skapet den 1 november i år.

Annons