En annorlunda jul 2022 – så planerar du inför julhelgen

Vi ger tips på hur du kan rädda julhandeln och tänka kring julförsäljningen 2022

Det verkar onekligen som att årets julhandel kommer kännetecknas av en tillbakagång jämfört med tidigare år. Konsumentpriserna stiger och världsekonomin går möjligtvis in i en recession, vilket vanligtvis resulterar i en lägre försäljning. 

Frågan är hur detta kommer att påverka specifikt e-handeln? Och under rådande makroekonomiska förutsättningar, hur ska man ens definiera en lyckad julhandel?

 Så hanterar du problem med inflation och leveranskedjor i julhandeln 2022. Läs vår guide.

Ett ljus i slutet av tunneln

Om du planerade att upphöra med din näringsverksamhet vid årsskiftet så kommer det kanske bli svårt att gå ut på topp. Men om du istället har ett längre perspektiv så kan du snarare se krisen 2022 som en tillfällig tillbakagång på vägen mot större framgångar. 

För de dystra ekonomiska siffrorna till trots så finns det nämligen även en del ljusglimtar. Det handlar framförallt om att tänka långsiktigt, anpassa sig till rådande förutsättningar och att hitta rätt strategi. Det kommer en tid efter denna tillbakagång- och då kommer de företag som anpassade sig under krisen kommer vara bäst placerade. 

Omvärldsanalys är något som är extra viktigt i tider av ekonomisk och politisk volatilitet. Företag måste förstå att 2022 troligtvis inte kommer att bli något rekordår och istället planera för framtiden på längre sikt. Det här kan vara ett bra tillfälle för omstruktureringar eller, för den som har råd att ta risker; investeringar. 

Utarbeta beredskapsplaner och anpassa din målsättning

Det är troligt med fortsatt turbulens på världsmarknaden framöver. Överväg därför att överge det gamla och reaktiv​​a förhållningssättet till vad som händer i världen till förmån för en mer prediktiv omvärldsbevakning som gör att du kan agera mer proaktivt.

En sak du troligtvis behöver göra redan nu är att sänka din målsättning på kort sikt. Anpassa dina nyckeltal med den rådande situationen i åtanke. Beredskapsplaner för sena leveranser och lagerbrister är nu viktigare än någonsin. Undersök också möjligheter att ge rabatter till kunder som eventuellt påverkas av försenade leveranser. 

Analysera webbtrafik och konverteringsgrad

Kanske får du räkna med minskad försäljning i årets julhandel jämfört med tidigare år, men kom ihåg att försäljningen inte är den enda måttstocken på framgång. Varje besökare på din webbplats är en potentiell framtida kund - även om varje besök inte resulterar i ett genomfört köp. Även denna inställning är ett exempel på ett långsiktigt tänkande som behövs för att ​​ta sig igenom krisen. 

Analysera också källorna till din webbplatstrafik. Varifrån kommer besökarna? Google, email sociala medier, annonser eller något annat? Är det någon kanal som underpresterar och vad kan i så fall göras för att rätta till det? Rabatter är ett hett tips i tider av kraftiga prisstegringar men där de flesta konsumenter ändå är på jakt efter julklappar. 

Användarupplevelsen på din webbplats är som alltid A och O. Design, layout och smidigt flöde i kassan är centralt. Undanröj alla eventuell former av friktion på din webbplats.

Putsa till siffrorna och utvärdera

Betrakta varje övergiven varukorg under julhandeln som en möjlighet att putsa till försäljningssiffrorna i efterhand. Konverteringsgraden för e-postmarknadsföring om övergivna varukorgar låg förra året på omkring 18 %. Fall därför inte in i defaitism bara för att försäljningen under själva julen kanske blir lägre än vanligt. 

Sist men inte minst: utvärdera och vidta förbättringsåtgärder. Nästan tre av fyra kunder förväntar sig numera att du ska förstå deras unika behov och förväntningar. Samla därför in feedback för att kunna utvärdera den väldigt speciella julhandeln 2022.