En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

Det finns ett nytt socialt nätverk på Internet kallat Pinterest. Namnet kommer utav Pin och Interest, där Pin är den nål man brukar sätta upp saker med på en anslagstavla. Hela nätverket är i princip en digital anslagstavla men med allt vad Internet erbjuder i form av sociala funktioner.

Annons

Varför tar vi upp denna tjänst?

Det är för att det just nu skrivs mycket om Pinterest i e-handelskretsar. TechCrunch älskar att rapportera om tjänsten och de har artiklar om hur Pinterest kan bli det nätverk som e-handlare bör fokusera på. Det sociala nätverket växte ifrån 1,7 miljoner användare till över 7 miljoner under fjärde kvartalet 2011. Vilket har gjort att många fått upp ögonen för tjänsten.

Vad är det speciella med Pinterest? Som användare kan du fästa saker, ifrån Internets alla hörn, på dina egna anslagstavlor med olika ämnen. Du kan t.ex. samla söta katter på en anslagstavla vid namn "Gulliga djur". Det som fästes på anslagstavlorna delas även med andra, dock inte primärt med dina verkliga vänner.

Hur hjälper dessa katter oss e-handlare

Det gör de inte, såvida du inte säljer katter via nätet. Pinterest har nämligen visat sig leverera en hel del trafik till e-handlare. Denna trafik skall även vara av hög kvalité och generera köp. Anledningen till detta beror på hur Pinterest fungerar. För att förstå bakgrunden kan vi börja med att läsa målet med tjänsten:

"Vårt mål är att ansluta alla i världen genom de saker de tycker är intressanta. Vi tror att en favoritbok, leksak, eller recept kan avslöja en gemensam länk mellan två personer. Med miljontals nya anslag (Pins) varje vecka, förenar Pinterest människor världen över baserat på gemensamma smaker och intressen."

Detta mål kombinerat med hur tjänsten fungerar gör den till ett bra verktyg för att upptäcka nya saker. I detta avseende kan Facebook vara ett av de sämsta nätverken, eftersom du främst exponeras för dina vänner, medans Twitter är bättre för att upptäcka ny saker, via andra människor, utanför din vänkrets. Pinterest bör dock vara mycket bättre än dessa nätverk eftersom upptäckandet är en av dess grundstenar.

Annons

Detta backas även upp av undersökningar. Sidan ska ha gått om e-handelsplatsen Etsy i sidvisningar under oktober, enligt comScore. Pinterests ganska få användare under den tiden ska ha genererat 421 miljoner sidvisningar, gissningsvis på grund av allt upptäckande som sker i deras nätverk. Folk som surfar runt, fäster saker på sina anslagstavlor, och tar del av andras anslag ifrån webbens alla hörn.

Vilka fastnar på Pinterest

Pinterest skall vara speciellt populärt ibland kvinnor. Precis som på marknadsplatsen Etsy, med mycket kuriosa och fina handgjorda produkter, lockar Pinterest till sig en grupp människor som tidigare kanske inte varit speciellt intresserade av sociala nätverk. Vi gissar att demografin som älskar scrapbooking även älskar Pinterest. Du kan dock finna de flesta sorters människor på den digitala anslagstavlan.

När kommer e-handeln in i bilden

Deras exempel på vad man kan använda tjänsten till består av anslagstavlor med rubrikerna "Inred ditt hem", "Planera ett bröllop" och "Finn din stil". En användare kan alltså skapa en anslagstavla med produkter, ifrån olika butiker, som denne tänkt använda på sitt bröllop. Vad händer då om någon klickar på produktbilden i Pinterest? Den tar dig förstås till butiken som säljer produkten. Vi kan nog alla se värdet i detta för e-handlare.

Pinterest fungerar alltså i ett avseende som världens största postorderkatalog. Skapad och förvaltad av alla nätverkets medlemmar. Detta är lite av en framtidsvision där Internet ordnas upp och sköts av alla användare.

Hur tjänar Pinterest pengar

Företaget är inte helt öppna med hur de drar in pengar, något de fått kritik för. De ser givetvis samma potential som oss, med produkter som får stor uppmärksamhet och driver försäljning. Därför använder de ett verktyg som identifierar försäljare vilka har ett affiliate-program. Sedan skriver de om alla utgående länkar så att de får provision på eventuell försäljning som kommer via bilder i nätverket.

Pinterest har visat sig driva enormt mycket kommersiell trafik, i relation till sin användarbas, och de lär förmodligen försöka kapitalisera på detta ännu mer framöver.

Några saker att tänka på

Vi bör alltså hålla koll på Pinterest och se hur tjänsten växer och hur populär den blir i Sverige. Nu när Facebook och andra sociala nätverk visat sig vara stora besvikelser, när det kommer till ren försäljning, ger Pinterest hopp.

Det som kan fästas på Pinterest är endast videor och bilder. Skulle detta nätverk växa sig stort kan det visa sig att de med snygga produktbilder får en ökad försäljning. För vi ser sällan fula bilder när det kommer till saker man kan köpa via Pinterest.

 

Källa: Internet

Annons