Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

"En extremt utvald liten grupp favoritkunder" visade sig vara alla

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi hรฅller med".

ANNONS

Lyko gillar att skicka ut reklam-sms till sina kunder och nyligen skickade fรถretaget ett meddelande som lรถd: "Nu fรฅr en extremt utvald liten grupp favoritkunder 20% pรฅ nรคstan allt". Toppen, tรคnkte sรคkert mรฅnga kunder och klickade sig in pรฅ sajten. Men dรฅ visade det sig att Lyko erbjรถd rabatten till alla, och inte till "en extremt utvald liten grupp favoritkunder". Nรฅgot som fick en del kunder att kรคnna sig lurade, och att skicka in en anmรคlan till Reklamombudsmannen.

Reklamen รคr vilseledande eftersom det stรฅr pรฅ Lykos webbplats att alla fรฅr rabatten, skrev en anmรคlare till RO.

Nรคr skรถnhetsfรถretaget nรฅs av kritiken svarar fรถretaget kort och gott: "Vi hรฅller med".

Hรคr blev det fel information i sms:et, som inte stรคmde med informaยญtionen pรฅ sajten. I det hรคr fallet berodde det pรฅ den mรคnskliga faktorn, nรคmligen en miss i kommunikationen mellan arbetsgruppen som la upp kampanjen pรฅ sajten och arbetsgruppen som fรถrfattade sms:et, fรถrklarar Lyko.

Frรฅn bรถrjan skulle kampanjen endast gรคlla en liten grupp stamkunder, som skulle fรฅ inbjudan via sms. Precis innan kamยญpanjยญstart bestรคmde vi oss dock fรถr att รคven รถppna upp kampanjen fรถr vรฅra besรถkare pรฅ lyko.com. Efterยญsom Lyko har som rutin att producera sina sms i god tid innan kampanjstart, och eftersom det รคr olika personer som skriver sms och publicerar kampanjer pรฅ sajten, sรฅ missade vi att formuleringen i sms:et inte stรคmde med de nya fรถrutsรคttningarna.

Fรถretaget skriver รคven att man har satt sig ner med alla inblandade och bestรคmt att man nu framรถver alltid kommer att dubbelkolla att allt stรคmmer en extra gรฅng innan publicering.

Vi har samlat ihop alla som var med och tog fram kampanjen, och kommit รถverens om att alltid dubbelkolla fรถrutsรคttningarna innan vi skickar ut vรฅra sms.

Eftersom alla var รถverens om att det blev fel i kampanjutskicket hade Reklamombudsmannen inget annat val รคn att fรคlla fรถretaget fรถr vilseledande reklam.

Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att ett fรฅtal personer erbjuds den i sms:et beskrivna rabatten om 20% pรฅ nรคstan allt. Enligt annonsรถrens egna uppgifter stรคmde inte detta, utan alla fick ta del av rabatten. Reklamen รคr dรคrfรถr vilseยญledยญande och strider dรคrmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Dela artikeln: