Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

En irriterande kassako - Freemium appar

En irriterande kassako - Freemium appar
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Det går inte en vecka utan att vi rapporterar om någon App av något slag. Det snackas samtidigt om att gå "mobile first", det vill säga att först och främst satsa på mobilen och kanske endast lansera sin nya tjänst där. I utvecklingsländer är det inte sällan så att man nu helt hoppar över PC-eran och går mobilt direkt.

ANNONS

Det som driver den mobila revolutionen är bland annat de ständigt växande mobila apparna. Enligt en ny undersökning finns det nu 1,5 miljoner appar i butiken Google Play (Android) och över 1,2 miljoner för Apples iOS.

Hos Apple som startade app-hysterin har det i App Store noterats 75 miljarder nedladdningar. Nedladdningarna av appar via Android skall ha ökat med 50 procent mellan 2013 och 2014. Intäkterna för årets första kvartal i Google Play har ökat 2,4 gånger, jämfört med föregående år, enligt analystjänsten App Annie. Spel står inte oväntat för 90 procent av dessa intäkter.

Hur tjänar man då pengar genom appar? Är det genom själva försäljningspriset, annonser eller köp inuti appar? Det senare har ofta omskrivits som irriterande och många företag ger ut gratisappar där de sedan försöker mjölka användarna på alla deras pengar. Detta verkar dock, oavsett om man gillar det eller inte, vara en metod som fungerar.

Freemium dominerar totalt

Enligt analystjänsten App Annie, som skall användas av 90 procent av de största utgivarna, står freemium-apparna för 98 procent av intäkerna i Google Play. Freemium är alltså appar som är gratis att ladda ner men där man sedan lockas, eller indirekt tvingas, betala för olika saker inuti appen.

Att 98 procent av alla app-intäker hos Android kommer in via freemium-modellen är förstås anmärkningsvärt och bådar inte gott för de som hatar köp inuti spel.

Japan skall enligt undersökningen vara de som spenderar mest inuti appar, följt av USA och Sydkorea. Android-användare skall dock överlag vara dåliga på att köpa appar, men att betala för innehåll inuti dem verkar alltså gå mycket bättre. Vad vi förstår är Apple-användare bättre på att öppna plånboken innan nedladdning.

Planerar du att skapa en app och tjäna pengar på den är det dock ganska tydligt att man bör överväga freemium-modellen, även om det lär leda till någon enstjärnig recension med klagomål om köp i appen.

 

Källa: The Verge, App Annie, TC
Bild: Rovio, Angry Birds Go

Dela artikeln: