Nya siffror: En stor del av julhandeln sker under Black Week

“Allt fler konsumenter förlägger sina julklappsinköp till Black Week”.

Betalbolaget Klarna har nu analyserat julhandeln så här långt och det visar sig att vi står inför en fortsatt stark tillväxt, trots en närliggande Black Friday och Black Week. Enligt de alldeles färska siffrorna så har julhandeln på nätet växt med 17 procent under de första veckorna av december.

Black Friday har dock haft en påverkan på julhandeln. Klarna konstaterar nämligen att Black Week ökat mycket starkare än efterföljande veckor.

Annons

Totalt sett onlineshoppades det 31 procent mer under Black Week och Cyber Monday (25/11 - 2/12) än det gjordes de två efterföljande veckorna i december (3/12 - 16/12), skriver Klarna i ett pressmeddelande.

Jämfört med fjolårets svarta vecka så ökade årets Black Week med 30 procent.

Allt fler konsumenter förlägger sina julklappsinköp till Black Week i slutet av november när många handlare erbjuder kraftigt reducerade priser, innan den traditionella julhandeln i december drar igång, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Julhandeln på nätet fortsätter alltså att öka, i december, men enligt Klarna är Black Week både större och ökar snabbare än efterföljande veckorna.

Annons