Search
Close this search box.
ANNONS

Englands vintagekung satsar globalt med E-handel

Englands vintagekung satsar globalt med E-handel
Picture of Jimmy Andersson

Jimmy Andersson

Dela artikeln:

E-handelns framfart har fått många detaljhandlare att kasta sig ut på nätet för att ta sin del av kakan. William Banks-Blaney, Storbritanniens egen vintagekung, tycker dock annorlunda. Först när allt känns rätt väljer han att öppna sin första nätbutik.

ANNONS

William Vintage ska vara Storbritanniens stora vintagekung. Förutom en butik i London har butikens grundare och ägare William Banks-Blaney även testat sitt utbud i olika pop-up butiker. Något som tagits emot väl.

Nu tar han steget ut på nätet och gör sitt utbud tillgängligt på en global skala. Och även om kunderna länge önskat att han skulle göra just det, så har han inte haft bråttom.

– Jag ville vänta med att lansera en e-handel tills vi kunde göra det ordentligt. Många gör det innan de är redo, och jag ville se till att vi inte bara hade ett bra utbud, utan även ett bra gäng som kan hjälpa mig att kommunicera vad min verksamhet handlar om på det sätt som jag vill. Något som jag tycker vi har nu, säger William Banks-Blaney.

TV, bok och USA-lansering

När den nya sajten utformades var det viktigt för William att den var chic och modern, men utan att ta fokus från de produkter som han säljer. På sajten trängs bland annat produkter från Dior, Balmain, Yves Saint Laurent and Chanel Couture.

– Även om kläderna är vintage så är sajten inte det. Jag ville att den skulle vara fräsch, ren och enkel att använda. Fotografierna på sajten är vackra, men vi ville även lägga till historisk information om varje produkt. Så att konsumenterna verkligen förstår vad det är de köper, säger William Banks-Blaney.

Förutom en ny sajt så kommer även ett antal tv-framträdanden, där han ska guida den brittiska befolkningen i vintagevärlden, se till att resten av året blir hektiskt. Han ska även skriva en bok och har planer på att öppna sin första butik i USA.

– Vi har aldrig haft en stor plan. Vi föredrar att hoppa på nya saker och möjligheter när de dyker upp. Det har fungerat hittills, vi bara växer, säger William Banks-Blaney.

 

Källa: Vouge