Enkla knepet kan ge ökat engagemang – och konvertera mer

Inte minst hos Gen Z.

Hur ska du maximera potentialen med dina mail- och smsutskick? Är emojis svaret på frågan? Adobe har i alla fall släppt sin rapport om årets emojitrender och där konstateras att svaret på den tidigare ställda frågan är att det enkla knepet mycket riktigt kan skapa högre engagemang. Inte minst om du vill nå Gen Z, alltså de som vuxit upp efter millennieskiftet

I undersökningen framkommer nämligen att 60 procent av de som deltagit i undersökningen skulle öppna ett mail eller en pushnotis som innehåller emojis. Den siffran höjs till 63 procent om favoritemojin är med. Allra mest positiva var alltså Gen Z där 70 procent skulle öppna utskicket om det innehöll emojis.

Annons

Emojis verkar också kunna skapa ett högre engagemang. Man ser till exempel att 50 procent av de svarande är mer benägna att gilla, kommentera och dela inlägg om de innehåller emojis. Och 51 procent svarar att de har lättare att relatera till varumärken som använder emojis i onlinemarknadsföringen.

Kan konvertera mer

Den kanske mest anmärkningsvärda siffran är dock att hela 42 procent uppger att det är mer sannolikt att de köper produkter som annonseras med emojis. Och de produkter man då är mest villiga att köpa är, i ordning, måltider, kläder och streamingtjänster.

Är Gen Z en viktig kundgrupp för företaget så kan det också vara något för supporten att tänka på. 49 procent ur den generationen föredrar nämligen när kundservice använder emojis i chatt och mailkonversationer.

Annons