Ett år efter Klarnas Pricerunner-köp – nu släpps nya tjänsten

"Från ett betalningsnätverk till en enda shoppingdestination".

Det var i fjol som Klarna slog till på ett jätteköp. De lade vantarna på Pricerunner, den stora prisjämförelsesajten som konkurrerar med Schibsted-ägda Prisjakt. Prislappen på Pricerunner var imponerande: 9,2 miljarder kronor.

Affären aviserades i november förra året. Men sedan dess har det varit väldigt tyst kring vad Klarna ska göra med Pricerunners tjänst och teknik.

Annons

Ska utmana Google och Amazon

Men nu, mer än ett år senare, har vi svaret. Pricerunners prisjämförelse-koncept integreras i Klarnas app på följande marknader: Sverige, Danmark och Storbritannien. Men redan förra månaden släpptes söktjänsten i Klarna-appen i USA.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”

Med verktyget kan användaren jämföra priser på tusentals produkter.

Dessutom ges möjligheten att kunna filtrera sökningar efter färg, storlek, betyg, lagerstatus och leveransalternativ så att konsumenter slipper leta igenom miljoner oorganiserade träffar hos andra sökmotorer. Sök- och jämförelseverktyget blir ett alternativ till Google och Amazon och därmed en tillförlitlig startpunkt i konsumenters köpresa, framgår det av ett pressmeddelande som Ehandel har fått ta del av exklusivt.

"En viktig milstolpe"

Det går också att läsa att "tjänsten blir en viktig del i Klarnas affärsmodell och bygger på fjolårets uppköp av Pricerunner". Och sök- och jämförelseverktyget uppges jämföra tusentals webbsidor i realtid.

Verktyget rullades ut i Klarna-appen på aktuella marknader och utrullningen görs förstås med Black Friday och julhandeln i åtanke. Tajmingen uppges vara rätt.

Dagens lansering är för oss en viktig milstolpe i vår utveckling från ett betalningsnätverk till en enda shoppingdestination som täcker allt från inspiration, produktupptäckter, leveransspårning, digitala kvitton till sömlösa returer, kommenterar Klarna-vd:n Sebastian Siemiatkowski och fortsätter:

I en tid då många konsumenter letar efter de bästa erbjudandena. I Klarnas nya Holiday-rapport för 2022 uppger 73 procent av de svenska respondenterna att man kommer att jämföra priser mellan återförsäljare oftare i år jämfört med i fjol.

Annons

Viktig intäktsström

För handlare uppges verktyget bli en viktig säljkanal som bidrar till att öka deras synlighet, trafik och försäljning. Det blir också en ny intäktsström för Klarna.

Verktyget ger handlare ett kvalificerat alternativ till Google och Amazon när det gäller att locka trafik till sina onlinebutiker, och ger samtidigt Klarna en viktig ytterligare intäktsström. Detta bygger på Klarnas redan starka affiliatemarknadsförings-verksamhet som genererar 600 miljoner leads per år för Klarnas anslutna detaljhandelspartners, skriver företaget.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!