Ett Black Friday utan köer? Så vill svenska handla i år [exklusiv data]

Under den pågående pandemin har både e-handeln och oron för trängsel ökat, vilket kommer prägla årets shoppingdagar i allmänhet och Black Friday i synnerhet. Adyen delar exklusiv data om hur svenskarna vill handla på Black Friday 2020 i en gratis 60-minuters kurs för e-handlare.

Få siffrorna före alla andra - i tid till Black Friday - anmäl dig här

Ett Black Friday utan köer. Låter det otroligt? Perioden mellan Black Friday och jul är detaljhandelns mest intensive kvartal. Butiker har spelat en nyckelroll i detta, med köbildning som ett resultat.

– Köer är kostsamt för handlare - många kunder överger köpet och handlar någon annanstans. Tidigare år har det kostat detaljhandeln miljarder men nu utgör det även en hälsofara, säger Tobias Lindh VD för Adyen i Norden och Baltikum.

Adyen har tagit tempen på svensk e-handel i sin kommande Retailbarometern. I en studie med över 25 000 konsumenter (däribland 3 000 i Sverige, Norge och Danmark) har de tagit fram en guide för hur e-handeln ska gå förändrade konsumentvanor till mötes.

Resultaten släpps inte förens i oktober, men nyfikna e-handlare kan ta del av studien redan 30 september i ett kostnadsfritt webinar.

Anmäl dig här - begränsat antal platser.

Förändringarna i konsumentbeteende kommer sannolikt inte försvinna under hösten utan förväntas bli långvariga. Det innebär helt andra förutsättningar för en av höstens viktigaste handelsdag, Black Friday.

Räcker checkouten till?

Var femte svensk har handlat mer på nätet under pandemin, enligt siffror från Retailbarometern. Detta stämmer väl överens med globala siffror från Adyens halvårsrapport, som visar att e-handeln på deras plattform ökat med 80 % sedan mars. När fler kunder letar sig till nätet är det viktigt att satsa på en ökad konvertering genom en förbättrad Checkout.

Övergivna köp är en stor utmaning för många handlare. Nästan hälften av svenska konsumenter har avbrutit ett köp på grund av att deras föredragna betalmetod inte fanns tillgänglig.

– Ett sätt att enkelt förbättra sin Checkout är att erbjuda en variation av betalsätt och göra sig av med onödiga omdirigeringar.

En smidig autentisering vid betalningstillfället är ett effektivt sätt att kapa friktionsmoment, men det gäller att den också är säker för att inte äventyra kundernas förtroende, säger Tobias.

Nya lojaliteter prövas på Black Friday

– Tidigare så har en av tre konsumenter uttryckt att de skulle bli mer lojala mot en handlare om de fick personliga erbjudanden baserade på tidigare köp. Vi ser från årets Retailbarometer att pandemin och restriktioner haft stor inverkan på vilka handlare man är lojal mot.

Men det går inte kringgå att pris fortfarande är en av de viktigaste faktorerna när svenskar handlar på nätet. Många kommer därför att leta efter den bästa dealen. Eftersom Black Friday än så länge är mer välkänt än de mer nyetablerade shoppingdagarna beräknas den fortfarande bli störst. Men de är inte helt oberoende av varandra.

– Ju fler handlare som sänker priserna under föregående shoppingdagar, desto större blir pressen att komma med bra erbjudanden under Black Friday.

Låter det intressant? Anmäl dig nu till Adyens webinar den 30 september klockan 10–11. Det är kostnadsfritt och du deltar enkelt online.
Läs mer och anmäl dig här.