Ett halvt ton barnkläder – de ska sälja 2000 paket i år

Redan sålt 130 kit.

I början av maj lanserade Maja Andersson och Josefin Runquist nätbutiken Minikit.se. Affärsidén handlar om att sälja begagnade barnkläder i färdiga klädpaket där innehållet sorteras efter stil och storlek.

LÄS ÄVEN: De ökar med 20 procent: ”Har vuxit 16 000 centimeter”

Annons

Vi båda är från Malmö men har bott i Borås och studerat på Textilhögskolan båda två. Idén till Minikit föddes på en resa. Vi kände knappt varandra, men vi hade setts någon gång på högskolan. När vi var på en resa för att fira en gemensam vän satt vi bredvid varandra på vägen hem, och då började vi prata om second-hand och specifikt barnkläder, berättar Josefin Runquist för Ehandel.

Maja har varit grym på att handla enbart second hand-kläder det senaste året. Jag däremot hade en önskan om att börja göra det till min dotter, men kände att det var jobbigt och tog för lång tid. I det ögonblicket kom vi på idén att skapa en e-handel där det är inspirerande att handla begagnade barnkläder.

Två dagar efter att de hade kommit hem från sin resa ringde Josefin upp Maja för att prata om idén igen.

Vi bestämde att vi skulle köra igång och att det skulle gå snabbt för att kunna testa om det fanns någon potential. Vi hyrde ett släp och kontaktade flera olika Facebook-grupper om att vi ville köpa in barnkläder till ett kilopris. Under vårt första lass samlade vi in ett halvt ton barnkläder.

På en månad hade vi samlat in ett halvt ton barnkläder, sorterat alla plagg, skapat paket, fotat, testat pris mot målgrupp samt byggt sajten Minikit.se. Allt gick supersnabbt och vi jobbade hårt.

Och snabbt gick det. På bara två månader hade duon skapat 350 klädpaket och lanserat en e-handel. Första dagen när sajten lanserades sålde duon 30 klädpaket, och fram till idag, under en och en halv månad, har företaget sålt 130 paket.

Jag hade blivit glad för en order, så det är superroligt att det har trillat in så många order och att vi har fått så mycket fin respons.

Hur ska ni få tag på barnkläder framöver? 

Annons

Vi kommer att fortsätta köpa in från privatpersoner, bland annat via Facebook-grupper. Många har samlat på sig mycket under åren som de nu skulle vilja sälja, men det kräver en hel del tid om man ska göra det själv, svarar duon.

Vi tittar också på att köpa in restpartier från andra barnklädesföretag. I framtiden hoppas vi även kunna erbjuda kunderna att skicka tillbaka sina klädpaket och byta till ett annat paket i större storlek.

Ett klädpaket, eller minikit som företaget vill kalla det, är ett färdigpackat minikit som innehåller begagnade barnkläder sorterade efter stil och storlek. Paketen är olika stora, det vill säga med olika många plagg och med varierande priser. Kunden ser precis vad som ingår i varje paket på företagets sajt.

Vi fotar alla produkterna själva och har byggt en egen fotostudio. Vi tycker att det är viktigt att presentationen av kittet motsvarar vår vision när vi matchade ihop det.

Josefin och Maja är inte rädda för konkurrensen. Enligt dem finns det ingen som jobbar på exakt samma sätt som Minikit.

Det finns en del e-handlare som säljer begagnade barnkläder, men vårt sätt att sortera efter stil i färdiga klädpaket skiljer oss från andra e-handlare. Vi attraherar en bredare målgrupp. Vi har märkt att det finns många som tänker så som jag gjorde när jag fick barn, det vill säga "jag vill handla begagnat men det kräver tid och tålamod". Den känslan försöker vi vända på, det ska vara smidigt och inspirerande, säger Josefin.

Minikit är dock inte entreprenörernas första e-handelserfarenhet. Josefin driver en annan e-handel sedan ett tag tillbaka, och Maja var en av de första anställda på NA-KD när de startade i Göteborg 2015 och var sedan med tills modeföretaget växte till 200 anställda.

Josefins och Majas bakgrund kan ha att göra med deras högt uppsatta mål för det nya gemensamma projektet. Målet är att sälja 2000 klädpaket innan årets slut. Det nystartade företaget ska testa på influencer marketing och lansera nya sorters paket på sajten.

Vi kommer att ha ett spännande samarbete med en stor inspirerande influencer snart och vi kommer även att lansera nya typer av produkter. Bland annat pyjamaser efter funktion och namnlappar i kassan.

Just nu finns vi i en lokal i Malmö där vi sorterar alla plagg, stryker, fotar och packar. Men redan nu planerar vi att flytta till en större lokal då vi har växt ur vår första. Vi fokuserar också en hel del på att hitta lösningar för att automatisera processen från sortering av plagg till ett färdigfotat klädpaket. Detta är något som vi arbetat med från början då vi har förstått att det krävs för att få lönsamhet, avslutar Josefin.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!