Nyårsgodis: ”Ett riktigt skitår”- e-handelsprofilerna summerar 2020

Detta hoppas branschen på inför nästa år.

2020 blev ett år som på många sätt inte liknat något vi sett tidigare. Samtidigt som många i branschen, speciellt inom den fysiska handeln, har dragits med tuffa utmaningar, har e-handeln som koncept fått en stark skjuts framåt i pandemin.

När årets sista dag nu är här har det blivit dags att sammanfatta året som gått och samtidigt passa på att ta ny fart mot 2021. För att lyckas med den uppgiften tog vi kontakt med en rad e-handelskändisar, som alla fick svara på följande två frågor:

Annons

1. Vad tar du med dig från 2020?
2. Vad hoppas du att 2021 ska föra med sig?

Nedan finner du deras svar, varav en del dock har kortats av utrymmesskäl.

Med det vill även vi på redaktionen passa på och tacka alla er läsare för året som blev vårt absolut starkaste hittills. Vi ses igen i 2021 och då kommer vi fortsätta att tillsammans med er ta e-handeln till nya höjder. Gott nytt år!

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner:

1. Ödmjukhet. E-handeln har varit otroligt gynnad under 2020, samtidigt som fysiska butiker haft det overkligt tufft. Skiljelinjen mellan framgång och motgång är sällan uppenbar eller rättvis.

2. Att vi får bukt på viruset. Och att vi skapar oss en idé om hur vi får bukt med klimathotet.

Christina Ericsson, vd på Nordicfeel och Eleven:

1. Hur snabbt företag, skolor och så vidare lyckades ställa om till att hantera vardagen digitalt. Den digitala förflyttningen har hoppat fram flera år och vi har visat att det går.

2. Att covid blir ett minne blott även om det kanske inte blir så. Sen ser jag fram emot att få mötas utanför datorn. Längtar mest, förutom familjen, att få träffa mina kollegor på Blush, Eleven och Nordicfeel.

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel:

1. 2020 har i de allra flesta avseenden varit, ursäkta språket, ett riktigt skitår. Pandemin har drabbat oss alla stenhårt och den svenska handeln har drabbats värre än de flesta andra branscher. Bland få ljusglimtar återfinns e-handelns genombrott i de äldre åldersgrupperna - både nödvändigt och lovande inför framtiden.

Annons

2. Jag hoppas att den kommande vaccinationen blir framgångsrik så att vi åter kan öppna upp samhället och att därmed våra hårt pressade medlemmar i bland annat sko- och klädhandeln får igång försäljningen igen.

Fredrik Palm, vd Desenio:

1. 2020 visade oss alla att vad som helst kan hända. Utbrottet av Covid-19, dess spridning och olika länders åtgärder och restriktioner var svåra att förutse. Året har varit en berg-och-dalbana där rädsla och mod, förtvivlan och hopp avlöst varandra. Jag tycker trots allt att 2020 är ett bevis på människans fantastiska anpassningsförmåga till nya oförutsägbara situationer på alla möjliga plan. Även om året har varit svårt för många människor, har det varit positivt för vår planet i form av minskade utsläpp. Vad snabbt många av oss konstaterade att det i de flesta fall går lika bra med videomöte som att ses fysiskt på samma plats. Och vad mycket tid vi sparar på att bara klicka oss in på ett möte istället för att flyga kors och tvärs över världen. I det här forumet är det också glädjande att se hur många som började e-handla istället för att ta bilen till det lokala köpcentret.

2. Jag hoppas vi alla tar med oss värdefulla lärdomar från våra påtvingade anpassningar under 2020 till 2021 och framåt. Några exempel: Vi måste inte resa så mycket i arbetet, affärerna går bra ändå. Vi måste inte alltid resa långt för att upptäcka nya saker, äventyret finns också runt hörnet. Eller varför inte: När man tvättar händerna ofta och inte trängs så mycket håller man sig friskare. Färre förkylningar och magsjukor. Affärsmässigt hoppas jag givetvis att förflyttningen till e-handel som skedde under 2020 är bestående i och med att ännu fler nu upptäckt fördelarna och bekvämligheten med e-handel. Jag tror 2021 bygger vidare på det som startades under 2020 - ökade volymer leder till att lönsamhet och bolagsvärderingar inom e-handeln får en välförtjänt skjuts uppåt.

Stina Petrini, chef för marknad och affärsutveckling på Buttericks:

1. 2020 blev inte likt något annat. Jag tar med mig att vi har en fantastisk organisation och jag är glad att vi har haft möjligheten att vara flexibla. Vi har uppmuntrat våra kunder att fira annorlunda och vi har erbjudit våra medarbetare att arbeta på annat sätt när det har behövts. Det var enklare att mötas digitalt än vi trodde, både att ta beslut och att fira. Och våra kunder har visat att födelsedagar och högtider inte varit mindre viktiga, de har bara fått firas annorlunda.

2. Pandemin gjorde oss effektivare och snabbare. Jag tror på en mer friktionsfri och teknikorienterad detaljhandel, där livestreaming kommer att bli allt vanligare. Vi har lärt oss prata över skärmen och det hoppas jag att vi fortsätter med. Självklart ska vi träffas och inget går upp emot ett fysiskt möte men ibland funkar ett digitalt lika bra.

Arne Andersson, e-handelsexpert på ArnepåPosten:

1. Den fundamentala beteendeförändringen gällande upptäckten av den tillgänglighet och bekvämlighet som e-handel erbjuder tycker jag nog är det viktigaste som hänt under det märkliga året 2020.

2. 2021 ser jag fram emot att transformeringen av detaljhandeln fortsätter att slipa av och slipa bort friktion mellan fysiskt och digital till förmån för en en sömlös köpupplevelse och att företagen vågar och vill investera i teknik som stödjer detta.

Pernilla Nyrensten, vd på RevolutionRace:

1. RevolutionRace har hanterat Covid-19-situationen mycket bra och vi har lyckats eskalera vår tillväxt på samtliga marknader. I början när allt stannade upp i mars och ingen egentligen visste vilka konsekvenser pandemin skulle få, då var det lite oroligt. Det har varit ett mycket krävande år för våra anställda på grund av försenade leveranser, slutsålda varor, störningar i logistiken till slutkund samt nu en andra våg att hantera. Vi har klarat av att jobba på remote stora delar av året. Jag tar med mig en mycket bra magkänsla på att det inte finns något som vi inte kan hantera. Men är samtidigt också ödmjuk inför det faktum att det är många bolag som inte är lika lyckligt lottade som oss. E-handeln går mot en ännu ljusare framtid och fysisk handel får det allt tuffare.

2. Att RevolutionRace ska fortsätta att växa på både befintliga och nya marknader och bli det mest rekommenderade lifestyle/outdoor-varumärket i hela Europa. Jag hoppas att fler bolag kommer att fokusera mer och mer på både jämställdhet och hållbarhet. Känns kul att jag som kvinnlig vd och grundare är med och driver dessa frågor och kan inspirera andra kvinnor att våga ta plats och starta bolag. Det är viktigt att slå hål på myten om att entreprenörer bara kan driva bolaget till en viss nivå. Jag tycker att jag visat att nu när RevolutionRace omsätter över en halv miljard och fortsatt är under stark tillväxt så finns drivet och hungern kvar. Det vore kul att se fler kvinnliga entreprenörer lyckas starta bolag under 2021.

Bank Bergström, vd på Nordic Nest:

1. Det gångna året har verkligen varit händelserikt. Från att någon vecka i mars sitta med krisplaner och bromsa alla investeringar till att köra med full fart framåt och hantera en mer än fördubblad omsättning. Jag är så stolt över hur hela teamet har klarat det här väldigt speciella året och levererat vår bästa prestation någonsin! Sammanfattningsvis tar jag med mig att allt är möjligt och det finns inga gränser för vad man kan uppnå så länge man jobbar tillsammans och är beredda att hjälpa och stötta varandra i resan framåt.

2. Jag är övertygad om att min lista har samma förhoppning högst upp som alla andra. Att pandemin ska gå över och att vi så snart som möjligt kan börja träffa nära och kära som vi vill, runt om i världen.

Emma Hernell, vice vd på HUI:

1. Jag tar med mig en flexiblare vardag med fungerande distansmöten, en lokal handel som har fått nytt liv och en digital handel som är effektivare, smidigare och mer inspirerande än någonsin.

2. Att våra olika arenor och mötesplatser öppnas upp igen så att vi kan ses, diskutera, mingla och umgås. Jag hoppas också på en fruktsam innovativ diskussion om vad vi önskar av våra städer när en hel del yta friställs till följd av Corona och strukturomvandling? Hur kan den fysiska handeln gynnas av digitaliseringen? Vilka innovationer och förändringar krävs för levande och intressanta städer? Vilka lärdomar kan dras av framgångsrika digitala koncept? Jag hoppas på en nytändning där de olika försäljningsmetoderna korsbefruktar varandra.

Björn Thorngren, vd på Meds:

1. 2020 var året då hemleverans etablerades på allvar.

2. 2021 kommer att vara året då det tar över från ombudssystemet.

Mårten Åkeson, vd på Proteinbolaget:

1. Styrkan i fokus. Det finns en enorm styrka i att vara fokuserad på core business och att vara nära organisationen för att se till så att alla drar åt samma håll. Jämfört mot tidigare år så har jag och många i vår organisation tvingats vara på hemmaplan då möten, event och annat ställts in eller varit online. Proteinbolaget hade också inför 2020 väldigt tydliga mål som kommunicerades till all personal och som vi under året ständigt jobbat hårt mot. Därmed har vi haft ett tydligt fokus på vart vi ska och vad vi vill åstadkomma. Underskatta aldrig styrkan i fokus!

2. Jag, precis som de flesta andra, har naturligtvis en högsta önskan om att hela Covid-19- pandemin ska vara över. Men bortsett från det så hoppas jag att vi fortsätter att se en stark utveckling inom e-handeln. För Proteinbolagets del så väntas nya utmaningar utanför Sveriges gränser.

Alexandra Dornérus, Business Development Manager på Ellos Group:

1. Jag tar framför allt med mig handelns genomförande- och handlingskraft som under året accelererat i en sällan skådad hastighet för att möta konsumentens behov. Jag upplever att många aktörer fått ta snabba beslut, ställa om och etablera sig i nya kanaler såsom liveshopping-format eller fulfilment i existerande flöden, till exempel mataktörer, som inte var planerade vid årets början. Det är fantastiskt att se hur många som faktiskt varit framgångsrika i sina implementationer trots rådande utmaningar. Med all rätt har frågor som lönsamma affärsmodeller och hållbar distribution fått en mer central roll inom e-handeln.

2. Jag tror att 2021 kommer bli året då man blir tvungen att förädla sin affärsmodell, hitta lönsamhet och framför allt skalbarhet och hållbarhet. Konsumentens förväntan på valmöjligheter för främst last mile kommer att vara av stor vikt; leveranssätt, utlämning och på tidpunkter som passar individen. Min förhoppning är även att konsumenten ska kunna ta köpbeslut utifrån lättöverskådliga produktjämförelser för klimatpåverkan, detta ställer krav på att branschen kan visa upp materialkompensationer, ursprung och transparens kring tillverkning av varor.

Kristoffer Väliharju, VD på CDON:

1. När vi blickar tillbaka på detta unika år som erbjudit både svårigheter och möjligheter så är det uppenbart att vi har många att tacka – handlare, samarbetspartners, kunder och medarbetare. Tillsammans har vi haft möjligheten att göra nytta och verka för att skapa en än mer enklare och tryggare nordisk marknadsplats. Snart är 2020 till ända och vi kan se tillbaka på ett år då CDON blev ett börsnoterat och självständigt bolag med ett inre fokus på tech, innovation, datadrivna beslut och egenutvecklade produkter, och ett yttre fokus på kunder, handlare och att öka marknadsplatsens och kundresans styrkor.

2. Under 2021 hoppas vi att allt fler handlare upptäcker fördelarna med en digital marknadsplats som står på deras sida. En marknadsplats som ger dem den frihet och de verktyg som de behöver för att öka sin försäljning online. Ambitionen är att vi, tillsammans med allt fler anslutna, skapar ett än mer attraktivt konsumenterbjudande till våra kunder.

Annons