Exklusiv inblick i Kicks nya superlager: ”Vi ska vara störst i Norden”

Här är logistikcentret som ska ta skönhetsjätten in i framtiden.

Skönhetsjätten Kicks har bara vuxit och vuxit de senaste åren, trots tuffa tider för handeln. Men mycket vill ha mer och därför satte den klassiska kedjan, tillika e-handlaren, spaden i marken i början på 2022 och påbörjade bygget av ett helt nytt och automatiserat lager, längs E4 i Rosersberg. Ett lager på 29 000 kvadratmeter, som ska kunna hantera över 2 000 order i timmen och sysselsätta 90 anställda.

Nu, runt ett och ett halvt år senare, har man tagit nybygget i drift och vi gjorde ett besök för att spana in logistikcentret, som ska förse både konsumenter och butikerna med varor. Det är inget dåligt läge man har slagit sig ned på. Man har placerat sig just mellan Åhléns och Sellpys lager, så man är med andra ord i gott sällskap.

Annons

Väl inne i den mörkgrå jättebyggnaden, med roströda knutar, möts vi av den fräscha doften av nybyggt. Inne på kontoret är stämningen på topp. Inte så konstigt när man precis fått öppna och sätta sitt imponerande bygge i drift. Platschefen Magnus Persson visar runt med en smittande entusiasm. Med oss är också David Heeroma, som är operativ chef och en av hjärnorna bakom det nya lagret, samt PR- och informationschefen Maria Kempe.

Det är en stor, öppen yta med imponerande takhöjd som möter oss direkt. Det pågår en viss aktivitet på golvet, men det är ingenting mot vad som komma skall. Inledningsvis kör man nämligen enbart Skincitys sortiment och alltså runt 10 procent av den totala kapaciteten.

Vi börjar med Skincitys sortiment för att kunna trimma in alla delar. Vi kommer att vara i full drift under det första kvartalet 2024 och just nu ser det väldigt bra ut. Vi har även byggt lagret för att vi ska ha utrymme att växa in i kostymen, så det finns mycket plats för tillväxt, säger David Heeroma.


Kartonger beskärs

Vi inspekterar allt från plockavdelningen till maskiner som monterar kartonger. Den mest fascinerande av dem alla är dock den som med hög precision och effektivitet beskär och försluter paketen i ett sista steg, för att man ska skicka så lite luft som möjligt.


Rött ljus

På vår rundtur får vi också uppleva ett par minuters driftsstopp, men det är snabbt åtgärdat. Och något som hör saken till när man ska få alla delar att fungera.

Annons

Vi har haft problem med etiketterna som sitter på lådorna och som slits när de går emot hörn på vägen ut till plockstationerna. De kan inte läsas av systemet och då blir det stopp. Av alla fel som kan uppstå när man drar igång något sånt här var det nog bland det sista vi hade trott skulle kunna krångla, skrattar Magnus Persson och fortsätter:

Men vi har beställt en ny, mycket tåligare variant som förhoppningsvis ska lösa det här.

På vår rundtur får vi även se en helt ny sorteringsmaskin för burarna som Kicks är först ut med att köra i Sverige. Men här görs mycket manuellt arbete för stunden, då man stött på lite patrull även där i inledningen. Man har med andra ord gjort mycket klokt i att ha en inkörningsperiod där man kan hitta buggar och flaskhalsar så snabbt som möjligt.

Det här är den enda helt nya maskinen vi har här inne. Alla andra är beprövade modeller som vi vet fungerar, säger David Heeroma.

Problemet som uppstått har varit att små, lättviktiga paket, fastnar på vägen ned mot buren. Då flaggar systemet att något är fel och det blir stopp, säger Magnus Persson.

"Finns utrymme att växa mer"

Men nya lager i all ära. Vi vill förstås veta vad Kicks har för framtidsplaner i en bransch som blir allt mer konkurrensutsatt. Välkända konkurrenter hävdar sig allt mer och nya aktörer dyker upp i segmentet. Men med sitt nya logistikcenter har Kicks nu möjligheten att svara upp mot hoten utifrån.

Vi ska vara störst i Norden. Det är vi redan, inte minst med vår nya ägare Matas som har ett hårt grepp om Danmark. Men det finns utrymme att växa ännu mer. Både i Sverige, Norge och Finland, säger David Heeroma.

Vilka ser ni som de största konkurrenterna när det kommer till tätpositionen i Norden?

Det är lite olika på olika marknader. Lyko är en aktör. Normal är en annan, men som satsat helt på butiksdelen. Men sen får vi inte glömma Apotea, som är stora sedan innan, och som gett sig in i vår kategori. Det har väl egentligen hela apoteksbranschen gjort i större utsträckning. Det är inte så konstigt, eftersom skönhetsprodukter ger goda marginaler.

Tittar vi på omsättningen så omsatte Kicks 4,1 miljarder kronor under 2022. Tidigare nämnda Lyko landade vid 2,5 miljarder. Apotea var uppe i 4,9 miljarder och om de satsar hårt nog på skönhetsdelen så kan man förstå varför de kan betraktas som vassa konkurrenter.

Det är alltså inte så att Kicks, som är en så etablerad aktör, lutar sig tillbaka och bara litar på sitt varumärke.

Vi är lite paranoida, men det måste man också vara. Samtidigt har vi ett bra självförtroende och tror stenhårt på Kicks som varumärke, säger David Heeroma.

Inte märkt av lågkonjunkturen

En annan punkt som man inte kan undgå att nämna är det nuvarande läget i omvärlden, som slagit hårt mot handeln. Flera branscher går på knäna, men skönhetskategorin å sin sida verkar ha klarat sig betydligt bättre.

Vi pratar såklart om lågkonjunkturen internt, men vi har själva inte märkt av den riktigt.

Samtidigt gäller det ju att vara bra också. Framgång kommer inte av sig självt. Så vad är hemligheten bakom Kicks fortsatta framfart, utöver att man har en djup tradition att luta sig mot?

Jag tror att vår klubb är väldigt stark. Vi har många återkommande kunder, som också vill testa produkterna. Dessutom uppskattar man våra experter. Så kombinationen av e-handel och våra butiker är väldigt viktig. Den kommer vi att fortsätta med, vi tror på båda leden.


Skincity-order för plockning

Dessutom driver Kicks numer även Skincity, som integrerats i bolaget. Ett varumärke som tidigare gått urstarkt, men som under 2021 och 2022 drogs med allt mer röda siffror. Under 2022 gjorde varumärket en förlust, efter finansiella poster, på hela 125 miljoner kronor. Men sammanslagningen verkar ha gjort gott.

I och med att vi integrerat dem i Kicks och vi delar samma lager så har de fått en bättre kostnadsstruktur. Vi hoppas kunna vända affären och vårt mål är självklart att stärka och säkra framtida lönsamhet.

"Placerat oss helt rätt"

På tal om kostnader ja. Att slå sig ned med ett nytt, stort lager i Stockholm är förstås ingen liten post. Kicks har förvisso varit lönsamma under både 2021 och 2022, men det är inga hisnande vinster som gjorts i förhållande till omsättningen.

Under förra året landade resultatet 81 miljoner kronor, efter finansiella poster. Så varför valde man att slå sig ned i Rosersberg framför till exempel Eskilstuna som vuxit fram som en e-handelshub?

Hyran är hög här såklart, men hade vi valt till exempelvis Eskilstuna hade frakten in till Stockholm blivit dyrare. Det är dyrt att skicka paket till Stockholm från andra delar av Sverige. Kostnader för utgående frakt är den enskilt största posten och det blev betydligt billigare här. När vi planerade det här projektet så valdes också platsen på grund av närheten till Åhléns och de synergieffekter det hade kunnat innebära. Men sen har vi bytt ägare, så nu finns det ingen samverkan längre. Men vi tycker ändå att vi har placerat oss helt rätt, säger David Heeroma.

Och samtidigt som det nya lagret trimmas in pågår också årets stora rea-fest. Man har gått från Singles Day till att kasta sig rakt in i Black Week och snart också julhandeln.

Hur viktig är den här perioden för att få ihop året?

Den är viktig för oss, precis som för alla som verkar i detaljhandeln.

Med de orden är det dock läge att lämna för den här gången. Helt klart är i alla fall att Kicks nu är rustade för att möta utmanarna som är ute efter deras skönhetskrona och att det nya lagret ingjutit en hel del ny energi i bolaget.

Det finns verkligen en stolthet i bolaget över det här lagret. Det märktes inte minst när medarbetarna fick komma hit på premiären och se vad vi har skapat, säger Maria Kempe.

Annons