Experten om Black Friday-starten: “Klart bättre än föregående år”

“Många som hänger på låset vid midnatt”.

Klarna gav den första indikationen på att årets Black Friday ser ut att slå förra årets. Nu bekräftar Google Ads-experten Karl Lindberg att årets shoppingfest visar på en stark start.

Karl Lindberg jobbar på byrån Adrelevance som sköter sökordsannonseringen för flera stora svenska e-handlare och därmed har de en bra pejl på läget där ute i e-handelsstugorna.

Annons

En generell insikt som vi ser på våra egna kunders data och som överensstämmer väl med branschkollegor som jag bollat med är följande. Black Week-veckan började väldigt starkt. Onsdag och torsdag var lite lugnare. Men idag på Black Friday har det dragit i gång klart bättre än föregående år, säger han till Ehandel och fortsätter:

Tesen är att många köpte i början av Black Week för att inte riskera att ens favoritprodukter säljs slut, men även att väldigt många har väntat ut Black Friday med förhoppningen att kunna göra riktigt bra klipp idag.

Och precis som Klarnas siffror indikerade så sitter faktiskt många uppe vid midnatt och väntar in vad man hoppas är de ultimata Black Friday-erbjudandena.

Det är många som hänger på ”onlinelåset” vid midnatt för att kunna vara först med att hitta de allra bästa Black Friday-dealerna. Google-sökningarna på Black Friday peakar precis efter midnatt, konstaterar Karl Lindberg.

Annons