Search
Close this search box.
ANNONS

Experten om stora Google-läckan: “Nya e-handlare spärras”

Magnus Bråth, SEO-specialist
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

“Långsiktiga konsekvenser”.

ANNONS

I förra veckan så gick nyheterna varma kring en stor läcka kopplad till Googles sökmotor. Interna dokument på 2 500 sidor hade av misstag smitit ut på nätet. De innehöll en drös med information om hur Googles sökmotor fungerar. Den exakta algoritmen avslöjades inte men dokumenten visade vad det är för typ av data som Google använder sig av, och en del annat.

De i SEO-branschen har varit uppe i varv efter läckan eftersom den visar på att Google med stor sannolikhet ljugit flera gånger när de svarat på vilka metoder och vilken typ av data som används för att ta fram sökresultaten.

Under åren har Google både gått ut med tips på vad som spelar roll, och också förnekat en del faktorer som SEO-specialister - med en dåres envishet - hävdat finns. Ett sådant exempel är Sandbox, att det tar ett antal månader för nya domäner att alls få synas, säger Magnus Bråth, SEO-specialist och grundare till byrån Brath.

De läckta dokumenten ska peka på att denna metod används.

Det finns en spärr som gör att nya butiker inte får synas särskilt bra och det enda du kan göra är att gneta på med din SEO tills det att spärren släpper, säger Magnus Bråth.

Det gäller även att hålla koll på vad potentiella kunderna möter efter att de klickat på en av dina länkar i sökresultatet. Upplevelsen där kan nämligen få större effekter än vad man kanske tidigare trott.

Den som klickat sig in på en produkt och blivit missnöjd med sidan kan sänka resultatet i framtiden, konstaterar Magnus Bråth.

Enligt SEO-specialisten kan detta skapa stora problem för e-handlare.

Om din titel säger “Alltid fri frakt” men besökaren sedan möts av en fraktavgift, och vänder tillbaka till sökresultatet. Då påverkar det inte bara den potentiella försäljningen, utan det påverkar dina framtida positioner i söket också. Det samma gäller om du lovar bästa pris men besökaren inte är nöjd med priset. Det kan ge långsiktiga konsekvenser och jag gissar att många inte tänker så mycket på vilken text de har i titel-taggen, säger Magnus Bråth.

Ett annat uppmärksammat område i läckan är det faktum att Google verkar använda data från sin webbläsare Chrome i utformningen av sökresultaten. Anders Bohman från Brath har sammanfattat några intressanta punkter från läckan. Google har nu bekräftat att dokumenten är äkta, men varnar för att dra för stora slutsatser gällande sökmotorns funktion utifrån innehållet.

Dela artikeln: